Saturday, August 27, 2011

UCAPAN SELAMAT HARI RAYA DARI ATIE SEKELUARGA.

Salam semua...Disbbkn kesibukkan yg melanda(nanti xsempat nk bermaafan),atie awal2 lg nk ucapkn SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI,MAAF ZAHIR & BATIN kpd semua kwn2 blogger yg mengenali diri AZATIESAYANG.
Jika ada silap salah,andai ada penulisan atie yg menyinggung hati & perasaan mana individu, jika resepi2 yg atie copy dr mana2 blog yg atie lupa nk minta izin(biasa atie minta izin dulu),jika ada info2 yg kurang tepat dan atie kongsikn di blog ini....Kemaafan atie pinta,halalkan semuanya yer.
Pada semua,selamat berhari raya,bergembira bertemu sanak saudara,ziarah menziarahi.hati2 memandu kereta ketika pulang berhari raya nanti serta awasi anak2 kita yg sedang bermain mercun.bahaya ada di mana2...jgnlh nanti kegembiraan kita menjadi tangisan
p/s:Tak sabar nk balik kg..jumpa adik beradik & Apak tersayang....nk mkn lemang & tapai pulut airtgn Apak!

Thursday, August 25, 2011

Penghantaran Tempahan Yang Terakhir.

Ptg nie kami akan brtolak ke Klang tuk urusan penghtran tempahan trakhir kuih raya..batang buruk & mini popia.Sebyk 250 bungkus btg buruk & 100 bungkus mini popia akan kami bawa.Doakn perjlnan kami selamat pergi & balik.
Btg buruk & mini popia nie bukan atie buat tau...sebenarnya biz MIL & kakak ipar.atie tolong jualkn jer(ambik la untung sikit tuk duit minyak ..hihi).Dulu atie pon biz kuih sepit,popia roll & kuih putu tp dah 'tutup buku'.MyLaling suh dok diam2..xyah sibuk2 buat kuih jualan sepjg Ramadhan nie,baik g Terawih & mengaji Quran katanya.Kiter kena la ikut cakap suamikan?
Yg ada kat umah skrg tuk adik beradik atie yg dok mengoder.raya sok la baru atie bwkkan.Lega!semuanya dah selesai....tggu terima $$$$$$ jer.Hikhik
Daaaaaaaa korang!!!




Daging Masak Merah

Salam semua.mcmana persiapan?dah siap 100% ker....Atie blm lagi,langsir dah siaplah,tggu nk gantung ngan Adik nanti.biskut raya lak,cdg nk tambah lagi 2 jenis lg kot....tgklh nanti mcmana.Cuma persiapan Abg(anak llaki) blm settle....seluar & T'shirt lom beli lagi.Beli awal2 kot nanti sempit pulak..budak2 ngah membsr la ni.baju kurung Adik,atie lbhkn 2 inci tuk labuh baju,kain & tangan baju.Depa ni cpt betul tgginya.
Okeylh dok membebel pasai anak2 jer..nie juadah brbuka puasa kami semlm.Yg menjadi poberet kami sekluarga gak...daging msk merah.buat byk tuk dihtr ke umah MIL,brkongsi rezeki yg adakan?.Jom layan.....
  • 1/2 kilo daging dipotong nipis n direbus dengan pewarna merah sehingga lembut
  • 1 bijik bawang besar dimayang
  • 1 bijik cili capsicum hijau
  • 1 cm halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu besar sos cili, 2 s/b sos tomato n 2 s/b sos tiram.. klu suka bleh lebih2 kan ikut citarasa
  • garam secukup rase...
  • klu ader.. bleh letak kacang buncis.. daun bawang n daun sup... tak der kat dapur so tak letak...

Cara-cara

  1. Tumiskan bawang besau.. bawang putih n halia sehingga kekuningan
  2. Masukkan sos cili, sos tomato n sos tiram... klu kering taruk air skit... klu suka berkuah bleh taruk banyak skit... tapi jangan banyak ngat...
  3. Masukkan garam.. serbuk perasa klu suka bleh letak.. tapi saya tak letak sbb tak elok lah....
  4. Masukkan daging rebus tadi.. masak hingga sebati..
  5. Masukkan cili capsicum hijau tadi.. klu nak letak.. bleh masukkan kacang buncis.. daun sup n daun bawang..

Wednesday, August 24, 2011

Buah Melaka

Salam semua...ngan bz buat persiapan akhir yer.Atie pon dok bz buat keje sensorang jer...Insallh anak2 atie(ABG & ADIK) akan pulang bercuti pada hari Jumaat nie.wah!xsabar menanti kepulangan anak2ku.hikhik.
Hari nie nk menayang buah melaka...antara juadah brbuka kami semlm.rasanya inilah kali ke 2 atie buat kuih sepjg ramadhan nie(biasa beli kat pasar Ramadhan).Buat byk sikit sbb nk kasi MIL & jiran2.Citer pasai buah melaka tingat nostalgia masa keje kt KL dulu,biarlh menjadi rahsia hidupku.
Sebenarnya xder apa nk citer...cuma atie amat menghargai kunjungan korang ke blog atie nie walaupon xder n3 trbaru.Nie pon curik2 tulis...sambil mengukis.Dpt lagi kkad raya dr kwn2 blogger hari nie..tima kasih yer,ingat korang ngan k.atie yg dh lama xdpt kad raya.nak balas pon dah suntuk sgt & xjumpa pon org jual kad raya kt kedai2 ditaman nie.dah lupus kot!

Bahan-bahan ( 2 org mkn )

  • Tepung Pulut
  • Gula melaka dipotong kecik2
  • kelapa parut yg putih di gaul garam
  • air pandan atau pewarna hijau
  • garam
  • air

Cara-cara

  1. gaul tepung ngan air pandan tambah garam skit.. jgn terlebih air.. biar smpi boleh bentukkan jer.. klu xde air pandan leh pakai pewarna hijau ngan air biasa.. gaulkan sekali..
  2. bentukkan bulat muat2 mulut.. kendian isikan gula melaka yg dipotong kecik ditengahnyer.. kendian bulatkan blk..
  3. direbus sehingga timbul.. kendian angkat terus gaulkan dlm kelapa parut tadi.. sedia utk dimakan..

Monday, August 22, 2011

Kari Ikan Tenggiri.

Salam semua...apa kabar?baru sempat nk buat n3 arini.Alhamdllh, atie diberikan kesihatan yg baik hingga puasa yg ke 22 ramadhan....blm ponteng lagi sembahyg Terawih bersama2 MyLaling di masjid.maybe ada yg dah 'OFF' yer..biasa la org pompuankn?.Bila jln2 kt umah kengkawan,masing2 dok bz mengukis yer..maklum la raya pon xlama lg.atie pon ada yg dah buat sebalang dua.Biskut kesukaan anak2 jer....Juadah berbuka kami semlm ialah kari ikan,request dr MyLaling..buat pon xbyk 2 ketul ikan jer.

Bahan-bahan:(sumber:http://www.potretkasih.com)

6 ekor ikan kembung ( apa ikan pun boleh )-atie guna ikan tenggiri

2 biji terung ( di potong memanjang )-atie xisi
1 labu bawang besar ( ditumbuk/dikisar )
3 ulas bawang merah ( ditumbuk/dikisar)
5 ulas bawang putih ( ditumbuk/dikisar )
1 inci halia ( dikisar )
3 sudu makan serbuk rempah kari ( gaul dengan sedikit air )
1 sudu makan serbuk cili ( optional )
1/2 cawan bawang goreng ( optional )
2 cawan santan pekat atau susu cair
2 keping asam gelugur
air secukupnya
garam secukupnya
daun kari secukupnya
minyak untuk menumis secukupnya

Cara Penyediaan

1. Tumis bahan tumbuk hingga wangi.
2. Masukkan daun kari serta serbuk kari yang dicampur dengan air tadi. Kacau hingga seketika.
3. Masukkan sedikit air, santan atau susu cair, asam gelugur dan ikan. Masak hingga mendidih. Jika dah mendidih kena kacau selalu agar santan tak pecah atau berketul-ketul.
4. Bila Ikan dah masak boleh masukan terung dan bawang goreng yang telah ditumbuk.
5. Sesuaikan rasanya kemudian kacau seketika, bolehlah diangkat.

Saturday, August 20, 2011

Dapat Kad Raya!

Salam semua..maaf la lama menyepi.macam2 keje nak buat tp xtrbuat2..camna tuh?.Kdg2 bukak gak tenet..jln2 kat umah korang tp malas nk tinggai jejak lak.pada yg rajen brtandang ke umah atie..terima kasih sgt2.
Best bila tgk kawan2 semua dok sibuk mengukis..jeles tau!.semuanya sedap2.
Nie dok menayang kad raya yg atie dpt dr kawan blogger gak..rajen ADIK nie,setiap tahun htr kad raya tuk atie.
Pada Ieta & Lyana..terima kasih ya!sayang korang ketat2...


Wednesday, August 17, 2011

WORDLESS WENDNESDAY


SALAM NUZUL AL QURAN


Sempena bulan Ramadhan ini,marilah kita menghayati setiap baris & makna di sebalik kitab suci Al Quran yg diturunkan oleh ALLAH serta memperbykkan amalan serta bacaan di sepanjang Ramadhan Al Mubarak ini.Insallh.



p/s:kpd yg bercuti pada hari ini sempena Nuzul Al Quran...slmt bercuti & manafaatkn hari ini dgn sepenuhnya.















BANNER & WATERMARK ATIE!

Salam semua.maaf la lama menyepi diruangan blog ini...biasa la dah pertengahan Ramadhan nie mcm2 nak buat.Tp kukis blm buat lagi lar...ingat nk buat gak(biskut yg anak2 suker je).ADIK lak dh siap pesan,nk buat kukis tunggu dia balik bercuti.Setiap tahun mmg Adik lar yg tolong buat kukis,trutamanya tang nk letak hiasan kat atas kukis!.tahun nie xder apa yg brtukar,masih menggunakn brg2/perabut yg lama jer(umah atie xbyk perabut pon..hihi).bagi atie raya menjelang yg bestnya bila jumpa & brkumpul adik beradik,gebang sampai pagi...mmg kami susah nk bertemu,masing2 dok berjauhan.
Okeylah,sebenarnya atie nk citer ttg watermark & banner yg baru atie dapat(hadiah menang GA aritu).Alhamdllh,merasa gak blog nie ada banner & watermark sendiri setelah setahun lbh 'dilahirkan'.Kpd ECA,terima kasih kerana merealisikan banner & watermark tuk blog personal k.atie ni.mmg cantik...yg penting ada mawar biru tuh!Cantik tak korang???????????
WATERMARK

BANNER
p/s:bestnya ada watermark & banner sendirik!

Saturday, August 13, 2011

Apa Kabar Semua?

Salam di hari sabtu,masih lagi kita di bulan Ramadhan al-mubarak yg mulia..Insallh,sampai ke ptg nanti adalh ramadhan kita yg ke 13 hari.Alhamdllh,hingga ke hari ini...atie juga masih diberi kesempatan tuk berpuasa & berterawih.Sok2 klu dah 'off'...trpaksa la dok umah jer.Maaf la.bberapa hari ni atie kurang BW....kurang buat n3 masak2.kpd yg brkunjung ke blog atie..terima kasih byk2.maaf la andai kunjungan korang tidak dpt atie balas.Cuma atie doakn korang semua diberikn kesihatan yg baik & dpt meneruskan ibadah puasa dgn penuh kesabaran serta kesyukuran & kita diizinkn oleh ALLAH tuk meneruskannya.Alhamdllh.
Insallh,ptg nanti atie akan berangkat ke Meru utk menziarahi & berbuka puasa bersama anak llaki atie disana.kali ini berserta dgn ADIK(anak pompuan atie) yg blk bercuti semlm.Walaupon hari ini xdpt berbuka bersama2 dirumah tp sekurang2nya dpt melepaskn kerinduan & keseronokkan brbuka tuk kami berbuka brsama2.Doakn semoga perjlnan kami selamat pergi & balik.selamat berbuka tuk semua...

p/s:nasi & lauk2 bawak dr umah jer...dh ghupa nk berkelah.hihi

Wednesday, August 10, 2011

Pajeri Terung

Salam semua..skrg nie punya la malas nk buat n3 blog msk2 nie.pada yg brkunjung,terima kasih atie ucapkan.Juada brbuka kami hari nie yg baru atie siapkn tadi ialah pajeri terung..request dr MyLaling,msk pon xbyk dlm 2 biji (pemberian kwnnya yg mengusahankn kebun sayuran.Alhamdllh,rezeki kami.).Resepi atie copy dr blog maklang zainab(mmg resepi yg biasa atie guna).pada maklang zainab..terima kasih.Jom layan pajeri atie nie.Korang dh mula masak ker?.Spt biasa kuih2...made pasar Ramadhan.Klu buat sendiri dpt 1 jenis jer..kat pasar Ramadhan leh dpt 4 ketui..4 jenis(stament org malas buat kuih..hihi).Daaaaaaaaaaaaaaaaaa



Bahan-bahannya :
3 biji terung panjang, potong dan belah 2, jangan putus
¼ biji kelapa, dibuat kerisik
¼ biji kelapa parut buat santan 1 cawan
3 sudu besar rempah kari daging
Asam jawa sebesar ibu jari, ambil airnya
1 sudu besar udang kering
Sedikit kayu manis, bunga lwang, cengkih dan buah pelaga (bahan tumis)
2 sudu besar gula
4 ulas bawang merah ]
2 ulas bawang putih ] dikisar
2 cm halia ]
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara Membuatnya :
1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis beserta bahan kisar. Masukkan rempah kari daging. Kacau hingga wangi.
2. Masukkan udang kering, santan, asam jawa, santan dan terung. Masak hingga terung empuk.
3. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Tutup api dan siap untuk dihidangkan



WORDLESS WENDNESDAY

Pohon bunga yg mekar di jln masuk ke Taman perumahan atie...meriah berbunga!



Monday, August 8, 2011

Menu Berbuka Semalam.

  • Salam semua & slmt menjalani ibadah puasa hari yg ke 8!.Alhamdllh,sedar X sedar kita dh pon berpuasa selama 8 hari..semoga ibadah yg dilakukn selama 8 hari itu akan mendpt ganjaran pahala brlipat ganda dr ALLAH.Amin.Pagi nie,atie n3kn juadah brbuka kami semlm...hati ayam masak kicap,ikan cencaru bakar,air asam & kuih muih.Seperti biasa,kuih tapau jer kt pasar Ramadhan..hihi




Sunday, August 7, 2011

Di Review Oleh Iman.TQ

  • Salam semua.Slmt berhari mggu...Xder apa nk atie citerkn,Cuma nk ucapkn terima kasih tuk Iman..(http://mrcuddlen.blogspot.com) yg meng'review' blog contest atie.Sebenarnya atie ada menang contest kat blog Iman nie(tpt ke dua)...antaranya atie dpt cekelat & review blog.Terima kasih Iman.

Saturday, August 6, 2011

Letihhhhhhhhhhhhhh..

Salam semua...
Senyum..xperlu kata apa-apa.
layannnnn

Roti Sardin Goreng

Salam semua..slmt pg di hari mggu,hari yg ke 6 kita berpuasa.ada yg blk kg ker?...selamat blk kg berbuka & brsahur brsama ayahibu.brhati2 di jalanraya.Ptg semlm 'kerajenan' nk buat kuih juadah brbuka puasa...biasa mmg beli kat pasar ramadhan.buat pon xbyk dlm 4 ketul jer.Yg nie atie salut ngan breadcrumb...ranggup jer bila mkn.Jom layan resepi milik K.Su,terima kasih atas resepi yg sedap nie.


Roti Sardin Roll Goreng(sumber:K.Su72.blogspot)

Roti (kalo nk best lg roti gardenia)

Sardin (masak sardin ni tambah ape yg patut spt bawang, lada, air asam jawa, garam dll- ikut citarasa anda la..hehe)

Air masak

Telur

bread crumb/tepung goreng ayam segera pun boleh.


Cara membuat

1) ambil roti, renjiskan sedikit air dipermukaan roti

2) gilingkan gelas atau lenyek jer ngan tangan atas roti tadi supaya nipis (supaya minyak tak masuk dlm ruang2 roti tersebut ketika goreng nanti) kalau nak cantik buang kerak tepi roti tu.

3) masukkan sardin yg telah siap dimasak td diatas roti..gulung seperti anda menggulung popia

4) letakkan sedikit telur pd hujung roti supaya melekat dan tak terbuka.

5) celup dlm telur dan golek atas bread crumb atau bancuh tepung goreng ayam segera celup jer roti tu...

6) Panaskan minyak dan goreng sehingga kekuningan..angkat.


Friday, August 5, 2011

Fadhilat Terawih Malam Ke 5

Alhamdllh,selesai sudah mengerjakn Terawih malam yg ke 5...Semoga atie diberikn kesihatan yg baik utk terus menunaiknnya.Tp sebagai seorg wanita...dlm sebln itu pasti ada keuzurannya.tidaklh dpt melakuknya selama 30 hari...sekurang2nya dlm 23 hari,atie berniat tuk memenuhinya,Insallh.


. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima

  • Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

Tumis Kacang Panjang +Tempe.

Salam Di hari Jumaat yg mulia dlm bulan Ramadhan yg penuh keberkatan ini.Pg tadi g Pejabat Pos,dh selesai semua urusan....g pulak menghantar barang kat Adik di asrama.baikhati lak pak guard tue,dia izinkn atie masuk htr brg ke warden asrama pompuan(selalu htr setakat pak guard jer).Tp xder la jumpa Adik sbb dia ngah belajar...bg kat warden suh kasi Adik.trpaksa gak htr arini sbb 'urgent'.Semoga slmt sampai kat Adik semua brg2 tue...

Menu kat bawah nie adalh juadah kami brbuka semlm....ada gak ikan & sambal sotong tp malas lak nk snap.ayam percik & kuih2 tue bkn atie buat tau!...TUKU jer,ayam percik seketui tu dlm 3 henggit & kuih 5 ketul sehenggit jer(kecik).jadi lakan..sampai sahur masih berbaki kuih tu..hihi



Bahan-Bahan:

6 tangkai kacang panjang-potong/hiris menyerong

1 Biji bawang besar

1 ulas bawang putih

4 biji CiliApi

1 biji Cili Merah

1sdb Sos Tiram

Sedikit Air

8 Ekor Udang Basah

3 Bungkus Tempe-ikut suka nk tambah


Cara-Cara:

1.Potong kacang panjang ikut suker samada nk menyerong/patah2kan sahaja.Panaskn kuali & gorengkan tempe yg telah dipotong hingga garing.Angkat & toskan.Ketepikan.Tumiskan bawang besar & bawang putih hingga naik bau.masukkan sos tiram & kacau.masukkan pula ciliapi,udang & kacang panjang.tambah sdkt garam & gula serta sdkt air.Agak2 kacang panjang empuk,baru masukkan tempe.Boleh lah diangkat & dihidangkan.






Baju Raya Kami.


Salam semua...ngantuknya pagi nie!.tapi malas nk tido sbb sikit lg nk g Pejabat post...nk byr mcm2 bill.Biasa semua bill,atie yg uruskn...ya la MyLalingkan bz,xmo la peningkn kepala dia ngan urusan2 yg atie blh lakukn sendiri.arini nk menayang baju raya kami....last minute beli kat Nilai3.Alhamdllh,tailor atie tue mau terima lg tempahan.dah biasa menempah ngan dia.Dulu atie reti buat baju kurung nie...lps bekerja 8 tahun,ilang semua ilmu tuh.hihi.Ala.sapa lg nk tolong tailor melayukan?..baju Adik(anak pompuan)...atie beli 5 pasang & ibunya lak 3 pasang jer(sebenarnya atie pon jarang tempah baju).beli byk tuk Adik sbb sekali ngan baju g prep(baju lama dh byk pendek...cpt betul tggi ankdara atie nih!).Corak & kaler dia pilih sendiri(dh siap pesan ngan atie,dia nk pilih sendiri cuma bj tuk raya atie pilihkn...tahun nie temanya,Hijau!.korang lak raya nie bertema kaler apa erkh???

Thursday, August 4, 2011

Fadhilat Terawih Malam Yg ke 4.

Arini lambat masuk dapo sbb masak 1 mcm jer(lauk semlm ada lg) & kuih2 biasanya,atie jarang buat dlm bln ramadhan nie sbb kami beli seketui-dua kat pasar Ramadhan.
jadi la buat juadah tuk kami brdua.kang kenyg sgt tk lalu lak nk g sembahyg Terawih.Jom kita tgk kelebihan sembahyg Terawih tuk mlm nie..
Kpd yg g Terawih..slmt berterawih & bg yg blm brkesempatan,Insallh sampai la nanti.ramadhan masih pjg


Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.


Masjid Ubudiah,Kuala Kangsar ,Perak

Paste Sambal

Salam semua....slmt menjalani ibadah puasa hari yg ke 4.hari nie atie nk kongsikn paste yg selalu atie buat tuk memudahkn kerja2 atie di dapo.trutamanya dlm masakan poberet kami skluarga,sambal tumis!.dlm bln puasa nie,lgggg memudahkn atie tuk masak ketika bersahur.MyLaling klu xder sambal...xselera dia mkn(cam bininya gak..hihi).kami skluarga mmg suka mkn yg bersambal & pedas2 nih.Sesekali klu atie buat paste nie...mmg byk,simpan lam esbox...nk guna,cedok jer.veryyyy easyyyyyyyyyy...
BAHAN SAMBAL :(sumber:CMG)

2 1/2 cawan cili kisar
1 inci belacan*
10 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
2 camca besar udang kering, rendam dan toskan*
1/3 cawan ikan bilis, rendam dan toskan*(*dikisar halus)
1/3 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Serbuk perasa jika suka
1 batang serai(ketuk)-atie tambah


CARA MEMBUATNYA :-)

1.Panaskan minyak, biar lebih sedikit.
2.Tumis bahan kisar hingga wangi, tambah cili kisar dan tumis hingga garing.
3.Tuang jus asam jawa, perasakan dengan garam, gula secukupnya.
4. Jika suka boleh tambah serbuk perasa. Sambung memasak dengan api kecil sambil dikacau hingga sambal garing.
5.Sejukkan dan simpan dalam botol untuk kegunaan kemudian. Untuk tahan lebih lama, simpan dalam peti sejuk.
6.Biar minyak sambal menutupi sambal, ini akan mengelakkan pes sambal cepat berkulat.

Wednesday, August 3, 2011

Wordless Wendnesday#2


Fadhilat Solat Terawih

Sebelum masuk ke dapo tuk msk juadah ptg nie,sempat nk kongsikan n3 tuk semua.Alhamdllh,dah 2 mlm kami dpt mengerjaknnya(di masjid yg berlainan)..semoga dpt diteruskn tuk mlm ini jgk,Insallh.


Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga




"Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka."


Bila la atie nak merasa sembahyg kat masjid Nabawi nie?

Wordless Wendnesday.

kesukaankuuuuuuuuuuuu....

Daging Masak Merah

Salam semua...slmt berpuasa hari ke 3,Insallh,dr pagi nie hingga ke waktu berbuka nanti.semlm trjadinya satu pekara yg tidak disengajakn ketika waktu berbuka di Taman atie nie.jam baru kul 7.20 mlm tp dah azan kat masjid(klu ikutkn kul 7.33 br waktu brbuka).atie pasti sesiapa kat taman nie yg dgr azan..akan segera brbuka trmasuk la MyLaling atie tuh!.kemudian br dia perasan..habih diluahkn semula makanan yg dikunyah(sempat habih air segelas....ngeee).masa tue lak atie br trkial2 nk ddk,jd lom sempat la brbuka.Tp azan yg brkumandang hanya separuh jalan jer...time tue la br perasan jam kt dinding br kul 7.20mlm..Adussss haru betullh,bila kul 7.33 baru la azan sepenuhnya.rasanya puasa semua penduduk taman atie nie trbatal tak?..atie cakap ngan MyLaling,klu was2....nanti ganti la puasa semlm tu.
Jom layan daging masak merah...juadah berbuka kami semlm...Alhamdllh.

Bahan-bahan ( sumber:Dyna MYR )

  • 1/2 kilo daging dipotong nipis n direbus dengan pewarna merah sehingga lembut
  • 1 bijik bawang besar dimayang
  • 1 bijik cili capsicum hijau
  • 1 cm halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu besar sos cili, 2 s/b sos tomato n 2 s/b sos tiram.. klu suka bleh lebih2 kan ikut citarasa
  • garam secukup rase...
  • klu ader.. bleh letak kacang buncis.. daun bawang n daun sup... tak der kat dapur so tak letak...

Cara-cara

  1. Tumiskan bawang besau.. bawang putih n halia sehingga kekuningan
  2. Masukkan sos cili, sos tomato n sos tiram... klu kering taruk air skit... klu suka berkuah bleh taruk banyak skit... tapi jangan banyak ngat...
  3. Masukkan garam.. serbuk perasa klu suka bleh letak.. tapi saya tak letak sbb tak elok lah....
  4. Masukkan daging rebus tadi.. masak hingga sebati..
  5. Masukkan cili capsicum hijau tadi.. klu nak letak.. bleh masukkan kacang buncis.. daun sup n daun bawang..


© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™