Friday, March 19, 2010

Jom bekpes....

Selamat pg semua!!!!wah!arini pepg atie dh update yer... pas subuh tadi anak2 atie tido blk(semlm kepenatan g brcuti)....tenet nie blh la atie guna jap...kemana kami bwk anak2??nanti la atie wat n3 pasai itu...cuma pg nie atie nk tempek bekpes yg atie sediakn pg nie...kue-teow goreng ngan cucur badak(yg nie atie frozenkn aritu,pg nie goreng jer...senangkan!) korang dijemput gak..sila!sila!masuk kedapur atie nie,jgn segan2...jgn malu2 kucen lak...



Cara-cara
1.untuk inti: blender cili kering+serai+udang kering dan bawang dgn sedikit air. Setelah halus masukkan kelapa parut, blender sekali. Blend sekejap jek. Setelah itu masukkan semua kedalam kuali. Masukkan juga kunyit + minyak + garam + gula dan serbuk perasa. Kacau sehingga inti tu masak, ia akan kelihatan kering sedikit.
2.utk kulit: rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn tepung. Buat masa panas panas, senang nak lenyek. Jika adunan lembik lagi tambahkan sedikit demi sedikit tepung. Jgn terlalu byk nanti tak sedap.
3.Selepas itu buat doh kecil2 . Ambil satu buat melengung. tip: semasa hendak membuat doh ni guna sedikit minyak masak di tangan agar tepung tak melekat , keje pun cepat dan senang.
4.letakkan inti dan tutup kembali.
5.Goreng dengan api yang sederhana.

6 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Morning KakAtie, dah brekpas???

Uish, sedapnya kueyteow ngan cucur badak tuh! my fav!!!! :)

kakchik said...

salam jumaat kak atie. alhamdulillah.. kakchik dah bekfes dah tadi tapi kalau nak makan cucur tu rasanya ada ruang lagi ni.

p/s: ada tag, 10 utk akak

Kak Rose said...

suma tu peberet kak rose tau.... nak dtg bawak pinggan ni... jgn tutup pintu tau!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

moning Love!!ha'ah k.atie bekpes ngan anak2 & hubby arini...best dpt bekpes sama2!!tp lg 2 hari anak2 dh nk blk..huuuuuu

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.chik...pg2 dh meng'tag' k.atie yer!takpe la nanti k.atie jwbkn....Insallh

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam k.Rose...atie lggggg sukee k.Rose dtg bekpes kt umah atie!!!sila..sila...masuk...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™