Tuesday, February 10, 2015

Masak Asam Batang Keladi

 Salam
Alhamdulilah,dapat jg nak post juadah tghari kitaorg hari ni
Menu org kg jerrrr
Asam rebus btg keladi...ambik kat kebun blkg umah atie 
Tu yg kurussss jer btgnya..tak brjaga sgt..hehe
Jd la dpt sepeyok kecik
Mkn sorang jerrrrrr.....My IMAM ngan Adik bkn tau mkn pon!
Jenuh la nk ngabihkn nih!
T/Kasih kpd yatie yg brkongsi resepi..halalkn ya yatie
Jemput semua...Bismilahhhh


Bahan-Bahan:(Sumber:Yatie Memories)

3 pokok keladi- disiat kulitnya dan potong2
1/2 cwn jus asam jawa, boleh juga guna asam keping
2 tangkai daun kesum-atie guna bunga kantan jerrr
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

Bahan Kisar
5 tangkai cili merah
10 tangkai cili padi merah
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
1/2 cwn ikan bilis-buang kotoran, cuci dan toskan
1 inci kunyit hidup
sedikit belacan

Cara Memasak
Siang batang keladi, cuci dan toskan. Rebus keladi dan batangnya hingga empuk.
Setelah empuk, tutup api dan toskan airnya. Ketepikan dulu.
Dalam periuk masukkan bahan2 kisar. Tambah sedikit air dan biarkan mendidih.
Tambahkan air secukupnya. Masukkan batang keladi tadi, jus asam jawa, gula dan garam.
Masukkan daun kesum dan perasakan.


8 comments:

saniah ibrahim said...

sedapnya atie asam rebus batang keladi ...kakak pun suka ,tapi biasalah slalu juga makan sorang je.

saniah ibrahim said...

sedapnya atie asam rebus batang keladi ...kakak pun suka ,tapi biasalah slalu juga makan sorang je.

Nad MamaZN said...

kak atie, selain batang keladi, kuah ni bleh masak dgn lauk apa lagi ek? sedapnya hirup kuah asam ni..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Sama la kita yer Kak Saniah..anak ngan HB mmg tak pandai mkn keladi nih!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Nad~Masak ikan pon blh..cthnya ikan patin ke.... dgn cara camni..utk gantikn sayur keladi :)

Kakzakie said...

Kakak suka ni Atie. Biasa kalau balik kampung tu kakak singgah di Air Hitam beli yg dah siap siang tiba rumah tinggal rebus. Buang air dan masak macam ini. Sedap!

Puan Kutu said...

Sy suka kak atie..dulu aruah mak selalu buat..makan ratah camtu je..klu makan dengan nasi tak pandai pulak sy

nuyui a.k.a miss YUI said...

Suka ni..rtah je gitu.

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™