Tuesday, March 31, 2015

KUIH SAGU @ BRONOK

Juadah ptg kami
Dah lama tak membuat kuih ni...kdg2 xder klpa parut 
Lgpon kami berdua jer mkn...Adik tk minat
Buat sikit jer
Kononnya sbb mkn berdua jer...tp bila dh siap msk..byk lak!
Dah bykkkk....mmg larat nk mkn
G htr rmh MIL sikit
Nasib lar umah MIL dgn umah atie xder la jauh sgt
Blh la My IMAM htr jap
Jemput semua...T/Kasih kpd MAS yg brkongsi resepi


Kuih Sagu @ Bronok
 Resepi : MasDuniaku
Bahan :

1 cawan sagu biji kecil 
2 cawan air
 3/4 gula pasir - kalau nak manis lagi boleh tambah sedikit pati sirap
 1 helai daun pandan - untuk mewangikan kuih tu
Untuk salut kelapa parut - agak 2  sedikit garam - digaul sebati dengan kelapa parut

 Cara membuatnya :
Rendam sagu hingga kembang. Panaskan air, masukkan pati sirap, daun pandan dan gula, biar mendidih . Toskan sagu tu dan masukkan sagu kedalam air yang mendidih tu, kacau hingga sagu menjadi agak 2 pekat dengan api sederhana, kalau masih ada biji 2 putih, tak pe, biarkan.  Tuang sagu kedalam loyang atau acuan kecik yang telah disapu dengan sedikit minyak, kukus selama 20 minit dengan api sederhana atau sehingga biji 2 putih sagu tu hilang. Apabila sejuk, keluarkan dari acuan, kalau dari loyang potong ikut saiz yang dikehendaki dan salutkan dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam. Jeng..jeng..boleh dimakan


3 comments:

Falsya said...

Sedapnye kuih sagu nie kak atie..nk buat senang je kan tpppp bile M tuh beso sgt tuh yg sudahnye beli tuh..hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Betul tu Falsya...mmg sennag klu M mai..terus jd malas..hihi

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam kak atie,
laaaaaaaaaaaaaa senang ghopernya nak buat kueh ni
he3
iols tau makan sajork :P
macam nak try pulop bila tgk resipi kak atie ni he3

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™