Tuesday, July 6, 2010

Cucur Udang.

Salam ..selamat ptg semua.atie xde nk tempek masakan tghari tadi...simple jer,ikan bakar,sup sayur & ulaman + sambal kelapa(sedap gak...menambah2 kami berdua mkn..ngeee).nie lak baru abis minum ptg....atie buat cucur udang + sosnya sekali,tk byk pon buatnya...dlm 10 ketui jer.nak resepi ada kt bwh nun...copy dari blog chef norzailina(TQ chef)....atie x makan sgt(masih batuk!)....laling atie la yg perabihkn semua.cuaca lak mendung jer...memanjang perot lapar!minum lak air tea perasa limau(sedap ooooo....minum panas2).Nk ajak pon dh pinissss....korang layan jer la gambar yer.hemmmm...yg brbungkus2...berkotak2 tue,parcel atie baru sampai tghari tadi.Makaceh pada yg mengirimkannya....

















Bahan-bahan:

Udang basah (dlm 10 ke 15 ekor)
100 gram tepung gandum
125 ml - 130 ml air rebusan kepala udang
1/2 sudu teh soda bikarbonat
Garam

Cara-cara:

1.Bersihkan udang. Ambil bhgn kepala udang dan rebus. Dapatkan 125 ml -130 ml air udang tersebut. Sejukkan dan ketepikan.
2.Campurkan tepung, soda & garam. Bancuh perlahan2 dgn air rebusan kepala udang tadi. Bancuhan hendaklah tidak terlalu pekat atau cair.
3.Masukkan minyak penuh kedalam kuali. Panaskan minyak dan rendam senduk yg nak dijadikan mould tu. Bila senduk tu cukup panas, ambik sesudu bancuhan tepng dan bubuh dalam senduk, bubuh la udang tadi kat atas adunan tepung tu.
4.Goreng penuh dan cungkillah tepung dalam senduk tu dgn garfu secara perlahan2 semasa tepung separuh masak.
5.Kemudian, ulang proses memanaskan senduk tu, masukkan tepung, udang & goreng la sehingga siap!

Utk sos cili:
Bahan:

3 sudu besar cili kisar
3 biji bwg putih diketuk
2 keping asam keping
Gula & garam
Air 3 cawan

1.Masukkan air dlm periuk. Masukkan cili kisar, asam keping & bwg putih. Rebus sehingga air jadi separuh. Kemudian masukkan gula & garam secukup rasa. Siap!


6 comments:

CatlinaFly said...

memang s edap kalau dapat mamam cucur udang petang2 ni...selalu suruh hubby beli otw balik rumah..ada satu gerai ni cucur udang dia..mantopss..heheh

kak ina kl said...

salam..cucur udang memang sodap...

novelis norhayati memang peramah ..akak suker..

entah biler nak gi ke cameron tu..sbb anak akak yg pempuan cepat mabuk...geram tgk strawberry masak ranum tu

kerap jugak kamu ke shah alam..rajin ek..

maz said...

salam kak...dah 2-3x mri ni..tpi sbox xmau mncul2 jgk...takpe2 kita crte kat sni je la ye..hehe...waduh sdpnya cucuq tu klu dpt wat bkpes ni...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam cat..mmg sedap tp k.atie kurenggg la mkn sbb masih batuk lagik...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.ina kl...anak pompuan atie aritu pon mabuk gak,tp dia yg bersemangat nk g CH tue.mmg sonok g sana.....bwk anak2 brcuti..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam maz..mmg ssh nk antar msj...slow gak tenetnya.meh la dtg..kita mkn sama2..hikhik

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™