Monday, April 12, 2010

Pau kukus...nasi Impit..kuah satay...

Moninggg!harap2 korang semua sht2 yer....sebenarnya nasi impit & kuah satay tue buat semlm(request dr anak atie,siAdik)....dpt blk umah mcm2 dia nk mkn..hikhik.buat byk gak semlm sbb dh niat nanti nk kasi MIL sikit.Alhamdllh,semlm dpt gak penuhi selera anak atie tue.pg nie atie ngan Mylaling bekpes ngan pau kukus inti kelapa jer...alahai pau ku,xmo naik lak...kempis jer(trlbh kukus..huuuu),masa dok ngukus pau wat keje laen..tue la jadinya!tp ttp sedap gak(Mylaling mkn sampai 5 ketui!)..timakasih la pada tuanpunya resepi pau yg sedap nie,halalkn yer!...pada yg brtandang keumah atie nie,klu sudi sila la mkn pau atie( yg kempis)& nasi impit tuh!selamat menjamu selera...klu nk resepi kuah satay(k.fida.myresepi punya),boleh la copy kt bwh tue....mmg sedap kuah sataynya(tp atie tambah ayam)..chauuuuu

Bahan-bahan:
300 g kacang tanah - sangan dan kisar kasar
100 g gula pasir
150 g gula merah
40 g asam jawa
1 sk garam dan 1 sk kunyit serbuk
2 biji buah keras*
1 sb ketumbar biji - sangar*
1 sk jintan kasar - sangar *
1 sk jintan halus - sangar *
2 hiris lengkuas *
2 hiris halia muda *
20 tangkai cili kering *
7 ulas bawang merah *
5 ulas bawang putih *
7 batang serai - hiris *
20 g udang kering *
1 cawan minyak masak
Cara-cara:
1.Satukan gula merah dan asam jawa,diramas dgn secukup air utk mendapatkan 500 g air asam, bancuh kacang tanah kisar dan gaul rata.
2.Kisar halus bahan2 bertanda *
3.Panaskan minyak di dlm periuk dan tumis bahan kisar hingga garing dan masukkan gula,garamdankunyit serbuk dan kacau rata.
4.Masukkan bancuhan air asam dan kacang tadi ke dlm bahan yg ditumis. Masak atas api perlahan hingga keluar minyaknya.

4 comments:

E-na Zarina said...

Salam kak Atie!!
xpe la pau kempis pun janji sedap dan hubby suka kan kak! bungkus kat E-na 5 ketui juga ye kak!!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ena...hikhik malu jer k.atie ngan Ena nie....larat ker nk mkn..ngeeee

mummyseri said...

Salam kak atie..
kak Ena da mntak tapau tu ..hehe da abeslah yek..kite nak nasi impit je lahh..kuah lebih boleh :)..

Mcm nk mkn nasi impit tp mlsnyer nk buat kuah kcg tu :)..jampi kasi rajin kak ..

kakchik said...

salam k.atie. kalau ada lebih pau tu sedekah la sebiji dua kat kakchik ni. tgh ni malas betul nak redah kepanasan untuk cari mkn tgh.

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™