Thursday, January 28, 2016

Sotong Masak Kunyit

Salam semua
Jemu asyik sambal umis sotong jer...kita tukar sotong goreng kunyit lak
Xder isi sayur apa2 pon..togel gitu jer!
Sotong antara kesukaan anak2 atie
Paling disukai....buat sambal tumis lerrrr..ulang2 mkn
Biasa suka beli sotong yg sdhan/bsr saiznya
Sbb puas mkn!
Klu besar mmg atie xbeli byk lar....5-6 ekor dah cukup.
Jemput semua...bismillah


Bahan-bahan:(sumber:Yummiez)

4-5 ekor sotong - bersihkan dan dipotong
1 sudu kecil serbuk kunyit
garam secukupnya
serbuk lada secukupnya
2 ulas bawang putih - dihiris
1/2 biji bawang besar - dipotong bulat2
hirisan cili merah secukupnya
minyak utk menumis
Cara-cara

Sotong tadi digaulkan dengan serbuk kunyit, garam dan serbuk lada. Kalau boleh jangan bagi sotong berair sangat. Ketepikan.

Panaskan minyak di dalam kuali. Bila dah panas, tumis bawang putih sampai naik bau.

Masukkan sotong dan kacau sebentar. Kalau rasa nak tambah kuah, masukkan sedikit air. Tapi air dari sotong tu akan keluar jugak so agak2 byk mane nak tambah air.

Masukkan bawang besar and hirisan cili merah. Tambah kan garam jika perlu. Tak perlu masak lama sgt, nnt sotong jadi keras.
Sedia utk dihidang


4 comments:

LiNa_Pg said...

Sutun ni kalau masak simple2 camni lagi membangkit selera..saya pun kadang2 singgang jer hihi..
Besar2 sutun kak atie

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sotong masak tumis memang kegemaran lah tu Atie..
Tukar masak kunyit pun dorang suka kan Atie :)

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

yummy!Sotong masak apa pun sodap. Goreng tepung paling peberet.=D

adda syuhada said...

sedapnyer...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™