Thursday, February 18, 2016

Jelly Kelapa


Panas2 cam ptg ni kita layan jelly klpa lak
Aritu ms My IMAM bersihkn kebun..g kutip buah klpa mudanya
Tu pon bkn atie yg byk kutip..My IMAM jer
Baru angkut 2-3 biji dah semput!Hihihi.............
Last2 dok tepi Ford Ranger jer
My IMAM dtg hulur buah klpa muda yg dah siap kopek
Syian kat wifenya kot.....hihi
Alaaaa...sodapnya air klpa muda fresh....manisss jerrr
Byk gak kita(My IMAM sorang) kutip
Dlm 20 bijik kot
Singgah rumah MIL....kopek semua kat sana jer..isi lam plastik buat frozen
Drp bawak blk rumah taman....buah semak kulitnya jer
Nk buang kulit/bijinya payah plk
Kat kg senang jer.....campak jer kat blkg rmh MIL...hihi
Niat ambik klpa muda..mmg nak buat jelly
Jgn korang heran lak nape jelly atie cam 'keruh' jer
Bkn putih melepak cam org lain buat
Ni idea My IMAM ler suh isi gula nise plk....dah jd gitu kakernya
Tp manten sedapppp...!!


Bahan-bahannya :
● 9 cwn air kelapa muda / 3bji kelapa muda dan isinya

● 10 cwn air
● gula secukup rasa
● serbuk jelly 1 peket -10gm
Cara-caranya :
1. Masak 10 cwn air biasa bersama serbuk jelly dan gula sehingga hancur...
2. Masukkan air kelapa muda dan isi juga.
3. Kacau sehingga sebati dan matikan api.
4. Tuang jelly ke dlm acuan yg digemari dan biarkan sejuk sebelum masukkan dlm peti sejuk.
5. Biarkan beberapa jam dalam petisejuk utk keraskan dan siap.

4 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Emmmm dapnya atie..
Sedap pulak makan masa panas mcm ni..
Lagi lah .. mau habis berbekas2 tu :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Norhayati nMohd Isa~bkn habis sebekas jer..tp berbekas2 sbbnya cuaca panas sgt..sejuk anak tekak mkn jelly klpa muda ni.

Yatie Owner said...

aduiii sedapnya tengok :)

Puan Kutu said...

sedap ni kak atoey..kena sejuk2 segar je tekak..mana la nk dapat kepala muda ni..teringin ni.huhuhu

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™