Wednesday, August 4, 2010

Karipap Inti Daging.

Selamat mlm semua...saje nk tayang karipap inti daging yg atie buat. semasa anak2 blk bercuti aritu pon atie buat karipap inti daging gak....kuih karipap nie antara kuih poberet seisi umah,pastu buat pedas2 sikit..manis2 sikit!resepi atie ambik kt umah raidah yg dok kt Abu Dhabi nun..makasih Raidah..halalkn yer.kebetulan inti daging ada lagik lam esbox,tadi atie buat lagik..leh buat bekpes esok pagi.korang layan gambar je la yer..daaaaaaa















Bahan-bahan:
Bahan Doh:
1kg tepung gandum
125gm butter
1/4 cawan minyak masak
1 biji telur
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
1 1/4 cawan air
Cara penyediaan:
1. Panaskan butter bersama minyak masak sehingga butter cair.
2. Di dlm satu bekas campurkan tepung, telur, butter&minyak yg telah dicairkan, garam dan gula.
3. Gaul dengan hujung jari sehingga campuran menjadi peroi.
4. Curahkan air sedikit demi sedikit sambil tangan kanan terus menguli adunan. Uli sehingga adunan tidak melekat di tangan.
5. Bulat-bulatkan mengikut saiz pilihan. Gelek nipis dan isikan inti. Kelim kemas dan goreng.

Inti karipap:

Bahan-bahan:
1 kg kentang/keledek ~ dipotong dadu (direbus sehingga empuk)
1/2 kg daging ~ dicincang(atie beli daging kisar)
5 biji bawang besar ~ dipotong dadu
3 ulas bawang putih ~ dicincang
1 tangkai daun kari
2-3 sudu serbuk kari daging ~ dibancuh dgn sedikit air
Sedikit Cili Blend-atie tambah sbb suka pedas!
Sedikit air

Cara penyediaan:
1. Panaskan minyak, tumiskan bawang dan daun kari sehingga wangi dan layu.
2. Masukkan rempah kari,kacau seketika baru masukkan cili blend, masak sehingga garing.
3. Masukkan daging dan biarkan sehingga daging masak.
4. Masukkan kentang/keledek, garam, sedikit gula dan air. Masakkan seketika sehingga air kering.
5. Tutup api dan masukkan dalam mangkuk. Sejukkan dan sedia utk membuat karipap.

Alhamdulilah,Semua Selesai!!

Dari mggu lepas,atie ngan Mylaling berulangalik ke KL....nk wat camna kan?dh terpaksa....citernya gini,kami sebenarnya berurusan dgn pihak imigresen yg brpejabat di Kompleks PKNS,shah Alam....brkenaan 2 org drp pekerja Indonesia Mylaling yg kt puchong kena tangkap semasa imigresen buat serbuan.... bdk2 indonesia tue,BUKAN xde permit tp permit depa tuk keje2 ladang jer(mmg salah Laling atie laa... .bwk depa keje kt kedai lak..) mggu lepas dh jumpa pegawai atasannya tp....surat2 yg dilampirkn kurang lengkap...kena blk perak semula(buat surat yg baru kt pejabat pengambilan pekerja di Teluk Intan)....Alhamdllh,setelah 2 mggu berurusan...semlm baru la dpt dikuarkn,pas byr denda & kompaun tuk majikan(fuh!mahainya caj depa kenakn!!..)...semlm gak pegi ke Lenggeng(tpt tahanan sementara)...ambik bdk2 indonesia tuh...syian negoknya,dh la bergari pastu x pakai kasut lak.Dgr depa citer masa kt tahanan tue,lg sedih!buat masa skrg depa dibagi cuti...mana la tau,kot2 trauma ker.harap2 pasni,xde la kejadian camtu lagik..serik rasanya!..sepjg kt KL,atie ngan Mylaling trpaksa turun bekerja seawal 2pg!!.....pekerja tk cukup!!ngantuknya....!sepjg kt sana kami nginap kt hotel kt bwh nun...jadi la kan.dh penat rasanya ulang-alik dari perak-KL.itu la citernya yg kami bzkn 2 mggu nie...Daaaaaaa...




Masak Lemak Pucuk Paku + Tauhu.

Salam semua...bersiaran kembali dari umah atie nih!ke mana la tuan umah nie yer?senyap jer 2-3 hari....nk buat camna...bz sikit.sibuk ngan anak2 yg blk bercuti pastu ari ahad....htr anak2 kembali keasrama.Disbbkn trpaksa menyelesaikn pelbagai urusan,trpaksa menginap di KL selama 3 hari!.... la nie dh blk semula ke Perak!makasih pada yg sudi brtandang ke umah atie.Kt bawah tue,menu atie arini..lama dapor dh x berasap menjak g KL.....Insallh,atie akan mengunjungi korang semua!!Daaaaaaa...



















MASAK LEMAK CILIAPI PUCUK PAKU

Bahan-bahan:
1 Ikat Pucuk Paku
1 Cawan Santan Cair
2 Cawan Santan Pekat
Sedikit Ikan Bilis
2 Ketul Tauhu
1 Biji Tomato

Bahan Tumbuk:
12 Biji Cili Api
2 Ulas Bawang Merah
1/2 Inci Kunyit Hidup/Serbuk Kunyit
Sedikit Garam

Cara.
1. Asingkan pucuk paku dari tangkainya dan bersihkan. Toskan.
2. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dan masakkan sehingga mendidih.
3. Bila dah mendidih, masukkan santan pekat dan rasakan garam. Sentiasa kacau supaya kuah tidak naik minyak.
4.Masukkan pula buah tomato yg telah dibelah 2/4 serta tauhu yg telah dipotong 8,biarkan mendidih sekejap lagi.
4. Bila dah nampak mendidh, tutup api dan hidangkan bersama nasi putih dan lauk pauk yg lain.


© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™