Tuesday, January 26, 2010

Kisah balik kampung....

Salam dihari selasa....lepas ngemas umah..masak tuk bekpes & lunch...atie dok menempek depan komputer la...sambil tu,jln2 kt umah kengkwn...Ha!!kt bwh tue gambar2,hasil rembatan atie kt kg ....dh namanya dok kt kg...sayuran kg mesti ada kan?semua tue hasil tanaman Apak(panggilan tuk ayah atie)....anaknya tolong kutip jer...hikhik....antaranya....buah belimbing(sdp buat sambal nie)....buah limau nipis...daun limau purut..limau kasturi...daun kunyit...jantung pisang ngan daun pisang sekali!!tu blm lg klu musim doyan,cempedak ngan rambutan... penuh bonet kete,Apak atie sumbatkn.Klu tiba musim buahan,mmg habih ditel semua anak2 ,suruh balik kg...mkn buahan...pastu siap bwk blk lg tu!!.Terimakasih Apak....





10 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..
Biasalah..bila balik kg je, datang sini mesti penuh bonet kan...Segala mcm mak nenek nak diangkutnya...Ah..lamanya tak balik kg...

Noorma Ismail said...

bestnyer dapat balik kampung...saya dh takde kg ..hu,hu,hu,,,,

kat kg boleh rembat apa saja kan..kalo kat KL ni sume kena beli..percaya tak buah belimbing buluh tu,sebiji 10 sen tau !! kalo kat kg saya dulu, takde orang yg teringin, ayam pun pijak jer...

kakchik said...

seronok kan jadi orang kampung ni. kalau rajin berbudi pada tanah, dapat menikmati hasilnya sampai ke anak cucu.
kampung kakchik dah tak macam kampung, sekeliling rumah pun semua dah bersimen.
tapi kampung suami memang masih sangat kampung, sekeliling rumah dan seluruh kampung masih banyak pohon buah-buahan, sayur dan ulam kampung, padi dan getah.
kalau balik tak habis nak makan.

mokwonik said...

tie...i miss my kampung too...huuhuuhuahh ( memang kaki leleh betullah mokwo nih)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ninie..betui tue...klu blk kg...semua nk dirembat(k.atie la)...dpt lak bapak tu rajin tanam mcm2...lg best!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam noorma..ala kg atie dekat jer...2 jam dh sampai hikhik.tue la kt bandar sume kena beli...mahalnya buah belimbing kt bandar...nanti atie htr tuk noorma yer!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.chik..kg atie ngan kg MIL dekat jer...dpt la selalu blk...masih seperti kg org dulu2....ada gak la rumah yg brbatu..tp sesetgh...masih ada kebun pisang,getah,kelapa sawit...org menjala pon ada lg!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mokwo...mokwo nie kg kt mana?nanti cuti raya cina sok balik la kg..cuti lama kan?jenguk2 org kg..hikhikhik

Fiza Nordin said...

salam k atie...sy ni mmg takdek kampung.sejak zaman budak2 di PJ ni...klu raye lagilah syahdu.alhamdulillah dapat suami yg ade kampung...besh!merasolah balik2 kampung & beraye di kampung.dan yg lebih besh kampung hb mmg kampung betui.baru2 kawin dulu sempatlah merase p mandi kat sungai.tp la ni dah ade paip kat umah...heheheee
sekarang doyan & petai kebun fil tak berape menjadik...klu tak sblm ni musim doyan & petai fil sure tpon
sbb tau menantunye ni antu doyan & petai.siap buatkan jeruk and simpan dalam bilik tunggu kami balik.takut anak2 lain rembat kakakakaaa

ps: saya pun panggil arwah bapak saya dengan panggilan APAK...bile bace kat blog k atie,rase macam terbangkit nostalgik mase lalu...huhuhuuu

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fiza...ala siannya xde kg..kiranya anak jati selangor la yer!skrg nie pon,kg dh mcm bandar lak...umah orgtua dh dibuat umah batu...telaga pon jarang jumpa tp kt umah k.atie ada telaga lg..tp x guna dah..Apak ttp kt atasnya takut2 cucunya jatuh..hikhik... telaga tue penuh nostalginya...boleh la buat tunjuk kat cucu cicit...sok2 x kenal lak rupa telagakan...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™