Monday, February 8, 2010

Milo lazat kerana campuran lemak cacing?....

Salam semua...arini atie nk kasi info brguna pd kengkwn semua....trutama pengemar2 milo ais/air milo panas....atie trbaca n3 yg amat memualkn tekak nie kt salah seorg geng Blog 'orangmuo'...saje atie kongsikn!!....atie pon x tau ttg kesahihannya tp korang boleh cuba.kt umah atie jarang ada milo....x bape gemo sgt tp klu mkn2 kt luar,anak2 suka order milo ais....gelinya bila teringat!pasni mmg atie xbagi anak2 order air milo nie lagiiiii...trpulang la pada masing2 nk buat andaian yer....


Orang muo mendapat email daripada seoang hamba Allah yang tidak dikenali. Katanya seorang pegawai jabatan ....telah membuat serbuan di syarikat membuat makanan, tidak dinyatakan bila dan tidak dinamakan nama dan tempat beroperasi kilang tersebut.
Hasil serbuan itu mendapati bahawa antara bahan campuran minuman tersebut adalah sejenis cacing yang telah diproses. Kalau nak bukti pemberi maklumat tersebut mencadangkan supaya kita membuat ujikaji dengan mencampurkan milo dan gula sahaja...setelah hasil kajian didapati milo tersebut mengandungi lemak atau minyak dan berbau hanyir...lemak itu adalah daripada cacing....betulka? Pegawai yang bertugas telah menghantar laporan hasil siasatan kepada pihak berkuasa, namun laporan itu telah di 'zip' oleh pihak tertentu atas sebab boleh merugikan pihak tertentu 'orang besar'. ..
kod E110 adalah untuk bahan daripada cacing
Harapan orang muo selepas serbuan itu, pihak berwajib telah memastikan pengusaha berkenaan tidak lagi menggunakan cacing sebagai bahan campuran dalam pembuatan milo..Orang muo berpegang kepada jaminan HALAL Jabatan Agama Islam Malaysia. Selagi tiada warta mengatakan milo haram dimakan atau diminum bermakna milo masih lagi halal. Lagipun belum ada seorang ulama atau ahli ilmiah Islam mengatakan milo haram.


Sekiranya benar apa yang diperkatakan dalam email tersebut ,maka pihak jabatan berkenaan kena tanggung segala dosa dan halal haram kita ...he he...ambil jalan senang ye...
Sebenarnya banyak jenis makanan yang kita makan termasuk dalam senarai kategori haram kalau ikut sumber-sumber tidak sahih daripada individu, ngo dan badan jamaah tertentu. Masalahnya pihak berwajib tidak memberikan respon atas laporan atau dakwaaan tersebut.
Justeru, sebagai pengguna kita perlu berhati-hati memilih makanan dan barangan kegunaan seharian supaya kita sentiasa mendapat sumber yang halal dan harus dipakai.

[Jika ada pembaca yang mempunyai bukti kebenaran tentang bahan campuran itu, anda wajib menyampaikannya kepada semua orang Islam.]

8 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

OMG, luckily I'm not a MILO fan...mmg tak beli pun! hehehe :)

Sue @ Nenie said...

Salam....
Oh oh oh oh....Jarang minum milo, baru jeee nak jadi penggemar Milo ais dah terbantut...
Tapi tulah kak....kalau nak diperhalusi cara proses dan penyediaan hampir 70% atau 99%? (kajian sendiri)kita boleh jadi was-was dgn product makanan dipasaran kan kan kan...
Tapi jgn ckp saya sokong pula ngan ingredient Milo ni....Geli oooo.....

Watierman, rmanbkr said...

Salam Atie..kalau orang tak nak telus dengan proses yg sepatutnya..kita sebagai pengguna..macam mana nak dapatkan kepastian...akhirnya...hidup sekadar terima gossip dan maklumat yang tersebar sebagai UNOFFICIAL...masing2 tepuk dada tanya selera!! Akak memang tak lalu Milo! Tak tau kenapa!..Jgn ada yg memushkilkan dalam Nescafe dah...boleh susah hati ooo!1 Now 1 Nescafe!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

HI Love!!mmg geli bila baca ttg n3 tue,pernah gak minum milo nie klu mkn2 kt luar...eeeeeeee

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ninie...anak k.atie suke minum milo nie....tp klu mkn2 ktluar la...kt umah k.atie nie...udah lama x beli milooo...pasni mmg x naik umah la milo nie kt umah k.atie..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.watie...tue la skrg nie mcm2 yg x sepatutnya diisi lam mknan org islam..entah la,sepatutnya sebagai pengeluar islam...bab kesucian/kehalalan nie penting!!yg atie dgr2 lagi..maggie & air soya!!tp x tau la kesahihannya...tp kt umah atie nie pg2 selalu minum air kacip fatimah'pearl'..ngan airtea herba....

CatlinaFly said...

hmm..selagi tak dibuktikan , kita tak tahu kebenarannye.setau sy , kalau cacing (diternak, mkn batang pisang dan daun2 je))ni protein dia 7x ganda dari protein soya dan sesuai dijadikan produk kosmetik, tapi wallahualam la, boleh dimakan atau tidak.

bagi sy, selagi belum dibuktikan, belum tentu sahih, mcm susu isomil yang dikatakan ade hormon manusia.ape2 pun, kita boleh call JAKIM utk tanya, dan mereka akan buat penyiasatan...

ahce mita said...

Mencari yang halal itu fardu.. Wajib, so fikir2kan ...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™