Tuesday, February 23, 2010

Pizza....

Selamat pg....sapa nk pizza????sory yer dh habih la pulak....nie atie saja tempek gambar... biar korang ngencess...hikhik.sebenonya pizza tue,atie buat masa ADIK brcuti aritu...buat ngan dia la tue(anak dara kena diajar ke dapor!)...pizza nie mmg sdp,timakasih la tuan punya resepi....mintak halal ye(atie pon lupa sape tuan punya resepi ni)main copy je.klu ada sapa2 nk try wat pizza,atie rasa resepi nie sesuai sgt...bahan2 pon x bape byk(save budget..hikhik)..yg penting sedap(Adik cakap,pasni x payah pegi pizza hut lg)...hikhik!!!




Bahan-bahan:
**200gm tepong roti
**1 sd garam
**1 sdk yis(mauripan)
**125ml air
**1 sdb butter(atie + shortening sikit)
**1 sd susu tepong(atie x isi,takdak)

Topping:
**tomato(ptg dadu)
**sosej(rebus dulu..pastu potong bulat2)
**Bawang besar(ptg dadu)
**keju mozarella(atie guna keju cheedar jer)
**crab stick(potong kecil)
**Daun sup
**Mayonis
**sos cili & sos tomato
**cendawan butang
**nenas(potong dadu)
**cili merah & hijau(potong dadu)

Cara-cara:
1.Bahan-bahan digaul sebati & diuli..biarkan Doh naik selama 45-60 minit.tutup Doh ngan kitchen towel yg lembap.
2.Apabila Doh dh naik,canai Doh setebal 0.5cm dan cucuk2 ngan garpu...isikan dalam dulang pizza.
3.Sapu kulit pizza ngan mayonis,sos cili & sos tomato...tabur semua bahan topping diatasnya(tuk Adik atie tabur sosej jer,dia x suka bahan2 lain)
4.Last sekali baru tabur cheese dan bawang besar yg dipotong dadu tadi.bakar pada suhu 180C selama 15-20 minit.pastu boleh la dimakan(panas2 lg sedap).

13 comments:

Fiza Nordin said...

baru je komen kat n3 bawah tgk2 dah kuar n3 lain...lajunye...

kak... saya dah lame tak p makan kat pizza hut tu...anak2 suke banget makan ke sane.tp bukan nak makan pizzanye... nak makan soup of the dia...alooo mama pun boleh buat le...lagi2... klu p pizza hut ni kene bajet beso.klu bajet kecit takut2 je nak ngoder heheheee

HALAMANKU said...

Kak Atie... sampai ati dah habis... tp sangat sedap.. ermapun guna resepi yang mudah ni.. yang penting roti lembut sampai sejuk kan?

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fiza..semlm cam malas nk update,arini tibai betul2..hikhik.betui tue seblm masok pizzahut..kira dulu duit lam dompet,kang malu!heeheee.anak2 fiza suka sup tue ker?family k.atie semua x suke,entah..lain mcm jer rasanya...tp ya la tekak masing2...ha!mama diaorg kan lg hebattt dr pizza hut!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam erma...guna resepi nie baru sedap kn pizzakan?sape la yg punya,k.atie dh lupe!main copy jer...syian dia..sok2 dtg lggg yer..kita buat pizza sama2...amacam jadik?...

Watierman, rmanbkr said...

Salam Atie..Akak dtg jamu mata ...tahu dah abis kan!

kakchik said...

salam k.atie.

kakchik kalau bau pizza mmg cepat sampai tapi sayangnya pizza tak terlepas, huhu.

memang makan pizza yg buat sendiri ni lagi puas hati, kenyang dan klah pizza hut kan.

nak buat pun senang je.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.watie...sory la kak...jamu mata jer..dh pinissssss

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.chik,wah!sampai kalate ker bau pizza nie...hikhikhik.mmg sedap buat sendirik...pastu leh isi mcm2...byk2(tamaknya..)...k.chik aritu buat pizzakan?tue k.atie trliur tgk...

Sue @ Nenie said...

Salam....Wahhhh pizaaa...best ni...

ima said...

tengok rupanya pun dah macam pizza hut...tapi rasanya pasti lebih sedapkan...senang je rupanya nak buat pizza ni...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.watieeeeee....sht?sory la lama x g jln2 umah akak(Adik blk aritu,bz sikit)...syiannya akak dtg xde pepe nk hidang...jamu mata la jwbnya...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ninie...nk jemput mkn pon dh pinissssssss...jamu mata aje lah yer!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.ima..ala kak,atie nie bkn pandai sgt buat pizza tp jadi la buat mkn sefamily...nk g pizza hut,mahai sgt!pasni k.ima,leh cuba..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™