Sunday, August 5, 2012

Lepat Labu

 Salam semua.
Slmt berhari mggu..pastinya ada yg mengambil kesempatan cuti hingga esok tuk blk kg & soping persediaan  raya...bestnyaaa.
Bulan puasa ni atie jarang buat kuih tp ada yg atie teringin tu...wajib buat!
Alhamdulilah,
semlm dpt la atie membuat lepat labu yg dihajati.Dah lama tingin sgt tp kdg2 daun xder..kdg2 labu lak xder.Atie buat pon xbyk...sebiji  labu yg sederhana saiznya.
Dpt la juga menghtr lepat labu ni ke umah MIL sikit..
.yg lain atie makan larrr.MyLaling xbape sgt...mkn sikit jer.Yg lain wife dia perabihkn...hihi
Jemput semua..opstt puasa ya?

Bahan-bahan:(sumber:resepiraidah)

3 cawan labu yang dilenyek ~ direbus dan toskan airnya (baru disukat)
3/4 cawan gula atau secukupnya
2 cawan tepung gandum
50gm santan serbuk-atie guna santan fresh
1 sudu kecil garam
1 cawan kelapa parut atau secukupnya gaul dgn sedikit garam(untuk inti)
Daun pisang(layur diatas api dan potong kecil) secukupnya untuk membungkus
Air dan periuk kukusan.

Cara penyediaan:

1. Masukkan labu, gula, tepung, santan dan garam ke dalam mangkuk dan gaul semua bahan hingga sebati.
2. Ambil dua sudu besar adunan dan letakkan ke atas daun pisang. Letakkan kelapa parut ditengah adunan tadi.
3. Tutup adunan dan lipat kedua2 hujung daun dgn kemas.
4. Aturkan ke dalam periuk kukus dan kukus selama 20 minit atau sehingga masak. 

31 comments:

kak tini (umialya) said...

sedapnya

Wanieys said...

lepat labu xnah mkn lagi lepat pisang tu biasa la hihi

Sally Yatiey said...

Sedapnya :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

kak Tini..Alhamdulilah,tingin nk mkn sebenarnya..gigih mencari daun & labu :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Wanieys#

MMg lepat labu org jarang buat/makan berbanding lepat pisang...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Sally#

Nak htr jauhhhh lak :D

Yana Shaiful said...

sedapnya..yana suka semua jenis lepat tp nk bt ssh skit xde daun pisang.. klu blk kg sure bt ^^

Che Rosliza Che mat said...

Mak mertua selalu buat lepat labu...sedap..

mama sara nur said...

feberet sy k. Atie he he tp kat rumah sendiri jarang buat kalu blk kg mesti punya, mak sy kadang2 tu nampak labu dia beli suh sy buat lepat. skrg 2 anak sy yg besar tu pun suker..

kasihredha said...

kelapa parut kat tengah tu yang sedapkan :)

Latifah Bee said...

sedapnya nampak dalam periuk tu aa.. pesen suka tengok dalam periuk tu jeee..

ieda said...

x pernah lagi buat lepat labu nie kak .. sedap ke kak ?? ;)

aimaniman said...

sedapnya..biasa lepat pisang jer
akak x blik kg.. tunggu raye je.. cuti nuzul pun x leh sopping sbb susah bw anak kecik.. taska plak tutup...

TiranaAduka said...

Assalamualaikum wbth...
Makanan saya tu sis waktu kecil2 dulu...pagi petang........ada...kalu mak tak buat kompom nenek buat..

syiela said...

tak pernah rasa lagi selalunya lepat pisang je

FnF Simple Life said...

nampak menrik sangat lepat labu ni. rasa dia mesti sedap nih ;)

ijayuji said...

Salam kak atie!! eh? sedapnya lepat labu! kita suke labu :D nanti leh try buat ni kak :-) mmg peberet kita ada labu2 nii :D

Zie said...

belum pernh makn.. huhu...

syalinda johari said...

sedapnya..teringin kami tengok, nanti nak try follow rezepi kak Atie

Qhaifa Nur said...

salam....
suka juga lepat labu ni.....

Amie said...

Banyak tu lepat labunya ye Atie...

|| NaFiRaa || said...

sedapnye.. dah lama tak makan lepat labu.. makan panas2.. sedapnye~

ariana said...

Salam Ramadhan Atie..
kalau lepat pisang, biasalh makan..pernah jg buat, tp lepat labu tak pernah lagi..sedap jg nmpknya tu..cara membuatnya pun lebih kurang je ngan lepat pisang cuma tukar bahan je..

ekinashikin said...

sedap..sedap..
lama x mkn lepat labu..

IntaNBerliaN said...

fav saya ni lepat labu.. bestnya...

Nurul Aula said...

Sedap nye lepat nie teringat2 arwah opah masakan lepat pisang… Tq for sharing the recepi yummiess..

Liza Razak said...

dah lama betul saya x makan lepat labu ni

mamawana said...

lovely lepat labu..

Kak yon said...

sedapnya..mkn panas2..taksedo beberapa keping habis dah..

Zefa NorAsmara said...

Sy suka lpt labu, tp suka mkn je. Buat x bp nak rajin sbb anak2 x suka..

mamyharraz said...

kesukaan sy nih..tp belum pernah buat sendiri..nnt mungkin nak trylah ;)

nampak sedapppp

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™