Friday, August 3, 2012

Kerabu Mangga

Salam semua.
Alhamdulilah,hari yg ke 14 kita berpuasa.Ramai rakan2 blogger dah mula menayang kukis.
Atie?
Biasa tggu ank pompuan atie balik...buat biskut yg anak2 suka,pastu buat la 2-3 biji kek.Budak2 yg dtg beraya skrg xbape minat biskut2 yg ada majerin...depa suka kerepek2..kacang2.
Kuih raya yg WAJIB kat umah atie...
cornflakes madu.Budak2 suka mkn yg tu ...siap mintak izin nk bwk balik sikit!.kelakarnya la.
Sbbnya juga kdg2 kuih2 raya ni xbape dijamah....
sbb atie jg menyediakn hidangan berat yg lain...cam meehoon sup/mee kari/nasi tomato/mee goreng
Okeylah dah la citer pasai raya...
kita citer juadah berbuka puasa atie semlm...kerabu mangga.Dah lama trliur nih...tp xjumpa2 org jual mangga muda.
Semlm...ada la rezeki atie...dok ratah masa berbuka.MyLaling xsuke...mkn la sorang2 sampai habih,2-3 kali ulang gak :D
Kerabu Mangga(sumber: makcik manggis)  

Bahan-bahannya:

1 biji mangga muda-parut kasar.
1 labu bawang besar-potong bulat.
2 batang serai-potong nipis
3 tbsp udang kering-goreng tanpa minyak dan tumbuk.
5 biji cili api-potong kecil
1 biji cili merah-potong bulat.
1 biji cili hijau potong bulat.
2 biji limau kasturi-ambil jusnya.
3 helai daun limau purut-mayang.(atie xisi)
3 tbsp kacang tanah-tumbuk dan tinggalkan sedikit untuk hiasan.
3 tbsp kerisik.
Garam dan gula secukup rasa.

Cara-Cara:

Gaulkn kesemua bahan-bahan diatas hingga sebati dan rasakan masin,masam & masamnya.Seimbangkn rasanya.Jika suka pedas cam atie bolaeh tambah cilinya lagi.
Selamat mencuba.
p/s:Kpd makcik manggis..terima kasih ya.

18 comments:

fieda said...

sedap kak..feveret saya ni..nyum2..

Sheila Shafeareen said...

salam selamat bepuasa...sdp tu, kecur npknya..sesuai buat juadah bebuka...

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedapnya..nak try buat.

QasehnyaRania said...

mornink akak =)
kerabu =) suka2
conflakes madu pon suka buat juga =)

Kella said...

adoi.. sedap sedap sedap..... =)

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

perghhhhhhhhhh daku tergoda melihat kerabu mangga itu.. petang karang nak buat jugak lah hehe

UmmiSyarni said...

sedapnye...faveret ni!semalam beli kat pasar 2 ringgit dpt sepiring air hangat je.huhu...

Myra Jay said...

Adehhh terliurnyaaaaa kak Ati :D

Wanieys said...

kerabu mangga...wani suka..ratah mcm tu jer pun dh sedap hihi

Rai said...

adeh..ngences2 saya tengok kerabu ni kak..mana la nak cari mangga muda pulak..kalau belah mak mertua saya kerabu mangga ni diorang tumbuk dengan isi ikan sadin (selayang) rebus..letak cili sikit.. memang terbaik..tapi kalau kerabu macam ni saya suka jugak..pendek kata kalau bab mangga ni cicah kicap pun saya makan..hehehe..

Kakzakie said...

Kakak pun suka atie. Tapi biasa kakak beli aje malas nak buat...

izan mama mia said...

ish...tetiba teringin gak..hiihih

Qhaifa Nur said...

sedapnya kerabu lebih2 lagi letak kacang ....

Masya said...

kecur air liur saya

|| NaFiRaa || said...

feberet saya neh!! tapi tak pernah buat.. beli kat redai jek.. keh keh keh..

PinkUmmi said...

Salam kak Atie...wah kerabu mangga sedapnya...

Kesuma Angsana said...

terliug dah ni!

Che Rosliza Che mat said...

Kalau bulan puasa makan time berbuka dengan kerabu mangga mesti sedap...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™