Monday, January 20, 2014

Gulai Kari Ikan Keli

Salam.
Lamanya atie tak menaip kat blog nikn?
Entah la..
Mood nak brblog makin main malas lg...sampai ckp ngan MyIMAM
Nape la atie ni malas sgt nk update(^_^)
Arini trajin la sikit
Atie kongsikan juadah tghari kami tadi
Request dr MyIMAM juga..Gulai kari ikan keli..lama dah dia mintak
Tp tak jumpa2 pon ikan kelinya!
Terima kasih kpd Norlieharumaini yg brkongsi resepinya ni.
TP
Atie goreng ikan keli tu separuh msk..br masukkn dlm gulai kari(derhaka skt)
Suka MyIMAM
Nambah2 nasik dia..tp xleh amalkn selalu...sbb bersantan.
Jemput semua.
Bismillahhhh...

Bahan-bahan:(Sumber:SINI 

4 potong ikan keli(atie goreng 1/2 msk)
tumbuk:
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1' halia

2 sb serbuk kari ikan
1 cawan santan pekat
1 cawan air
sedikit air asam jawa
2 tangkai daun kari
garam secukup rasa
minyak menumis

1 biji tomato - belah 2

Panaskan minyak
masukkan setangkai daun kari dan tumiskan bahan tumbuk hingga garing.
masukkan serbuk kari serta setangkai daun kari lagi dan masak hingga terbit minyak dan masukkan sedikit air. kacau rata.
kemudian setelah berbau harum masukkan santan pekat, air asam jawa dan sedikit air lagi.
biarkan mendidih dan masukkan ikan potong tadi serta garam.
didihkan sekali lagi dan masukkan tomato segar dan cili api tadi.
bila benar benar masak tutup api. bolehlah dihidangkan

9 comments:

adyna said...

Sedap ni kak atie ;) terliur dah

Khai♥Rin : anies said...

selalu sy mkn ikan keli goreng je kak..jrg gulai2 ni

Cho Zila said...

akakni kalau keli gorengjer.. masak sambalker.. tak penah masak yang kari..

syalinda johari said...

kak tie, teringat dulu2 mak Linda masa sihat, selalu masak kat ayah, ayah suka gulai ikan keli likat2...
pastu makan dengan nasik bertambah2..
ya takleh selalu la kan, gulai bersantan pekat tu..

Acik Erna said...

Assalam atie..acik tak pernah masak kari ikan keli ni atie..biasa goreng berlada je

JunAina said...

Mula2 dulu saya heran kenapa keluarga sebelah suami selalu cakap gulai kari dak pon gulai rempah...ahahhaaa...

izan mama mia said...

Assalamualaikum
jarang masak ikan kari jadi kari..sbb sll goreng je... menarik gak ni kak atie

zila norazila said...

Rajin kak atie
...zila smnjak2 nie.main msak sempoii jew .malas btul.

suri solehah said...

meleleh tgk gulai ikan keli..sungguh,,sebelum ni suri kalau ikan keli ni buat masak lemak kuning n goreng ja..bulih try ni

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™