Tuesday, January 7, 2014

Kek Minyak

Salam & slmt ptg semua.
Org lain dah jenuh membuat...mkn kek minyak ni
Tp atie br trkial2 nak buat..hihi
Sebenarnya atie pernah buat secara kukus...hasilnya tak memuaskn
Jdnya arini
Masak secara bakar lak...
Harap2 menjadi lar..cantik cam org laen buat tu
Aaminnnn
Resepi copy dr Linapg..t/kasih brkongsi resepi ya ina
Halalkn resepinya k.atie ambik
RESEPI KEK MINYAK

Original : MyResipi
Sumber : LiNa Pg
Bahan-bahan ( 8x8inci / 9in)

5 biji telur
3/4 cawan gula halus (LiNa Pg gn 1/2 cawan gula kastor)
2 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
1 cawan susu pekat (LiNa Pg gn 3/4cawan)
1 sudu besar ovallate
1 cawan minyak masak
perasa nenas / pisang / ape2 ikut suka/pewarna
1 sudu teh esen vanila

Cara-cara

Panaskan oven suhu 170'C
Ayak tepung gandum bersama baking powder.Ketepikan
Lenser loyang kek berukuran dgn mentega.Alaskan dengan baking paper.
Pukul telur bersama gula dan ovallate hingga kembang.
Masukkan susu pekat dan esen vanila. Pukul lagi sekejap.
Masukkan minyak masak dan perasa sambil dipukul lagi tapi hanya sekadar untuk adunan bergaul rata.
Akhir sekali masukkan gandum. Gaul rata. Selepas itu, bahagikan adunan kepada 3 warna.
Tuangkan ke dalam loyang, marble ikut kreativiti
Bakar hingga masak.Suhu bergantung kepada oven masing2 (LiNa Pg bakar suhu 165'C selama 50min api atas dan bawah)
Biarkan kek sejuk barulah dipotong dan hidangkan.

14 comments:

nurbijen said...

Anak-anak saya pun suka kek minyak ni...

Acik Erna said...

Assalam atie. Cuti nanti acik nak cuba buat jugak.terima kasih atie kongsi resepi dari lina

Khai♥Rin : anies said...

Sedap nyer kak...

fieda said...

kak atie aritu saya pun buat versi kukus tak ctk jadinya..dia jadi bengkak2..tak comey..hihi..nanti nk try bakar plk la..

nuyui a.k.a miss YUI said...

nyum2 sedap ni..

umi's cup cake said...

kak atie..umi tak pernah buat dan makan lagi..rasanya macam kek marble ke?

Mimi Azirah said...

Ramai dh buat kek minyak sy jugak xwat

LiNa_Pg said...

Kak atie..rasanya kalau kukus tektur kek tak berapa sedap..ala2 apam gitew..
Lebih sedap kalau bakar lebih terasa 'kek' gitew hehee..
Cantik belang2 kek kak atie ni..

Qasey Honey said...

QH dh bookmrk resepi ni..nk try nti..rmi kata sedap kek minyak ni..tq

QasehnyaRania said...

sedapnya lahai.
thanks kak share resepi

Falsya said...

Falsya nak cube la kek kak atie nie..hehe

ummiross said...

atie..kek dah masak ke, nampak sedap tuu!

izahdaut said...

saya pun nak buat gak kak. lagi la terkial2.. hehe

lieyalatif said...

lieya penah buat dulu mase sekolah....tapi tu laa mase tu versi biase jek..skrang dah berkaler2 pul hah....

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™