Tuesday, January 28, 2014

Masak Lemak Cili Api Nenas Ikan Masin

Salam semua
Juadah hari ini...mmg best sgt
Mengimbau nostalgia bersama Arwah Mak trsayang...
Masak lemak Ciliapi nenas ikan masin...yg pedasssssssssssssssssssss!!
Airtgn Mak mmg paling sedap di dunia!!
Tp kini hanya tinggal kenangan
Tp bila msk apa2 menu yg biasa mak msk
Mmg hiba rasa hati....saat2 manis Mak adalh saat2 yg paling trindah
Al-Fatihah utk Arwah Mak

Jemput semua...

BAHAN-BAHAN :(sumber:Resepi Nannie )


1 biji buah nenas
Ikan talang masin secukupnya
3 cawan santan - boleh tambah
2 batang serai dititik
1 helai daun kunyit dicrik-carik
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api - Atie tambah bykkk lg(^_^)
3 cm kunyit hidup

CARA MEMASAK :

Bersihkan buah nenas kemudian buang empulur di bahagian tengah yg keras dam boleh la dipotong kecil buah nenas ni . Bersihkan tulang dan isi ikan talang masin ni tos dan ketepikan dulu .

Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , serai dan daun kunyit ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua ikan masin dan nenas kemudian kacau serta biarkan sampai kuah mendidih . Bila ikan masin masak dan biah nenas dah masak cukup empuk boleh la ditutup api dapur . Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak.

6 comments:

lieyalatif said...

fuh kecur lieya tgk! dpt nasi panas2 ngan sambal belacan pastu ulam2...cukup dah pada lieya tu...mau bertambah due tiga pinggan heheeheheh

JaSSNaNi said...

sedapnya masak lemak letak nenas.. haaa.. camni nak gak lah..

Acik Erna said...

Al Fatihah buat arwah mak atie

mizz miaizzati said...

baru je beli isi ikan talang..sedapnyee..

adda syuhada said...

sedap...org pndai masak ni semua yg dimasak nmpak sedap jer..

Knor said...

Lama tk masak gini...masin2 ni sesuai mkn dgn nasi pana2...kn

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™