Thursday, April 9, 2015

Masak Bening Petola Versi Atie

Arini msk bening petola jer
Jiran india yg bercucuk tanam kt blkg tu bg...TQ untie
Msk pon sebijik jer.
Biasa yg suka msk bening ni My IMAM jer
Pastu nasi kasi lembik2 sikit
Nambah2 mkn!
Anak2 suka mkn gulai2 bersantan/bersambal jer
Bening2 ni kurengggg sikit.
Jemput semua & slmt men jamu selera

(xder idea nk tulis apa..huuu)

Bahan-bahan:(Sumber:Atie)

1 batang petola(buang kulit & potong serong)
2 paket cendawan-koyak2kn
10 ekor udang basah(buang kulit & blh blkg)
2 Ulas bawang putih-hiris
1 buji bawang besar-hiris
Sedikit Halia-hiris
Sedikit lada putih
Garam
Sedikit pati ayam knorr

Cara-cara:
Isikan air didalam periuk...agak2..klu nak kuah byk..blh isi byk yer
Kemudian masukkan bawang merah,Bawang putih halia
Biarkan mendidih diatas dapur
Masukkan udang basah & sayur petola tadi
Kemudian masukkan serbuk pati ayam knorr...rasa dulu sbb klu isi pati ayam knorr
ni kdg2 dah okey masinnya
Klu kurang rasa masinnya blh masukkn sdkt garam
Akhirnya baru la masukkn cendawan tadi
Jgn lama2 diatas dapur nanti cendawan jd lembik sgt
Angkat & blh la dihidangkan.

5 comments:

Falsya said...

makan ngna nasi panas2 pastu ikan goreng garing...mmg dh perfect dh kak..hehe

saniah ibrahim said...

kakak pun suka masak bening ,kalau petola kakak tambah suhun dlm kuah ...dap nak2 ada sambal belacan dgn nasi panas.

saniah ibrahim said...

kakak pun suka masak bening ,kalau petola kakak tambah suhun dlm kuah ...dap nak2 ada sambal belacan dgn nasi panas.

Kakzakie said...

Kakak ni Atie lebih banyak buat sayur bening begini dari yg bersantan. Memang betul anak-anak kurang minat tapi kakak dgn abang suka:)

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam kak atie,
masak bening ni macam sup sayur jugak la kan3
iols slalu masak sup petola + suun + bebola ikan :)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™