Thursday, May 8, 2014

Kerabu Keladi Merawan

Salam.
Siapa kenal keladi merawan?
Klu dok kg..
Mmg biasa la jumpa keladi ni kat sawah2 padi..tepi2 parit.
Masa ada Arwah Mak dulu
Selalu Mak kutip..bwk balik...buat kerabu..sedapnyaaa!!
Aritu trrrjumpa la sayur nostalgia ni
Kat pasar..1 ikat RM1 jer
Trubat rindu kat kg.,.kat Arwah Mak
BIla nikmati kerabu keladi merawan ni
TP
Atie mkn sorang2 jer..My IMAM mana reti mkn yg camni
Korang pernah jumpa/mkn keladi ni?
Pinjam imej Encik Google

 Bahan-Bahan:
Seikat Keladi Merawan
6 Biji Ciliapi
Segenggam Ikan bilis
Sedikit Kerisek
2 Biji Bawang Kecil
Garam

Cara-Cara:
Basuh keladi merawan & potong anggaran 2 inci...kemudian celur sekejap & toskan.
Cili api ditumbuk lumat bersama sdkt garam sehingga lumat
Masukkan bawang merah & ikan bilis..tumbuk lg
Kemudian gaulkn bahan tumbuk td bersama keladi merawan yg ditoskn tadi.
Gaulkn juga bersama kerisik
Rasa masin-tawarnya & blh la dihuidangkn bersama juadah tghari kita yg lain.
Klu nak ratah pon...sedap!!!



9 comments:

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
biasa juga tgk keladi merawan ni, cuma tak tau nama apa..hehe..
wah! nampak sedap lah..:)

saniah ibrahim said...

camne rupa pokok keladi merawan ni atie?...akak tak pernah tengok pun apa lagi makan....

Siti Norshimah Md Yasan said...

tak pernah cuba pulak masak keladi merawan ni. Boleh juga cuba masak

Cheq Sue said...

kalau di kg saya, panggil keladi bakok kak atie, memang sedap dibuat kerabu, lebih kurang sama camni la cuma ditambah dengan santan pekat. dah lama tak makan... kalau ada memang fav ayah...

ibh_sue said...

Assalamualaikum..
Lamanya tak masuk sini...Rindu nak blogwalking.
Baru tau tu namanya. Kat kg byk keladi tu. Dulu mak petik utk jual sebab byk permintaan. Tp tak pernah masak pun. Next time boleh la try... Kalau tak try memang tak kan tahu lah mcm mn rasanya kan. (^_^)

Amie said...

Kami panggil genjer ni Atie... biasa makan, goreng belacan dll.

Nafira usof said...

pertama kali dgr dan tengok keladi merawan nih.. nampak sedap jugak bila dah jadik kerabu yer~

nuyui a.k.a miss YUI said...

jrg mkn..hihi

MissNadia said...

selalu jumpa yang dah siap masak.. sedap, tapi yang keladi biasa ar.. yg merawan ni tak pernah dengar

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™