Friday, December 31, 2010

Apam Tepung Beras.

Salam semua...sebelum tahun 2010 menutup tirainya,atie nak tayang la minum ptg kitaorg hari nie...iaitu apam tepung beras.resepi copy ar umah yatie...makasih yer! mmg sedap bila mkn ngan kelapa parut.apam nie la jgk jajan atie bila brtandang ke umah MIL kul 6 ptg tadi..nie baru blk dr umah MIL la(penat..).Alhamdllh,MIL suke!!Mylaling & anak2 pon bkn main laju jer makan sbb atie buat kecik2 guna acuan kuih lompang.pada yg ingin mencuba..ada resepinya atie copy kt bawah nun.yg beretandang ke umah atie mlm nie..jemput ler amik satu sorang apam tuh!Daaaa...

Bahan-Bahan:(sumber:yatie)

1 cawan nasi
2 cawan tepung beras
1 cawan gula putih
1 1/4 cawan air
1 sudu kecil yis
sepeket kecil eno

Caranya:
1. Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend lagi hingga sebati. Masukkan ke dalam bekas dan tutup rapat. Perap lebih dari 3 atau 4 jam (Akak bancuh lewat tengah malam kukus pukul 5 pagi).
2. Selepas diperap kacau perlahan dan masukkan eno, kacau sebati perlahan-lahan (warnakan kalau suka) dan biar sebentar.
3. Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil dan kukus selama 15 hingga 20minit dengan api kuat.
4. Boleh di makan dengan kelapa parut yang dikukus sebentar dan digaul dengan sedikit garam jika suka
.

Yg nie dah siap gaul ngan kelapa parut..

7 comments:

kak Erna said...

salam azatie..selamat tahun baru 2011.
memang sedap apam ni kan..gebu..

PUTERA2PUTERI said...

salam akak.....happy new year 2011....nk tukaq apam beras ngan lompang leh x......

Ummi AmnaAmzar said...

assalam..ummi pun buat apam semlm..dpt pujian dr MIL lagi...sedaaaappp sgt...nnt nak buat lagi..tp resepi kite lain ckit la

Mimiey.. (^-^) said...

kak atie,happy new year 2011...

Kaz said...

Salam kak atie sayang, ni mmg favourite kaz. InsyaAllah nanti Kaz nak cuba. Setakat ni dah byk juga resepi kak atie yg kaz cuba termasuklah cendawan masak bening yg kak atie ajar tu. Kak atie, eno tu nak taruk yg flavour apa? Sorry ya tanya soalan yg bodoh mcm ni sbb kaz ni tak reti buat kuih muih, kalau masak lauk pauk tu bolehlah.

So Shy Lady said...

gebus...nak cuba buat jg

ieda said...

sedapya kak apammm tuu
bfast tahun baru nie :)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™