Tuesday, December 21, 2010

Kek Lapis Coklat Chips.

Salam semuaa....arini atie nak kongsikan resepi kek lapis coklat chips yg atie buat semasa g melawat anak lelaki atie kt asrama aritu....atie buat 2 adunan(sbb nk kasi kwn2 dia jg..).kek nie mmg sedap,lembut jer...tp first time atie buat..... lapisannya xbape cantikkk..huuu.Insallh akan dicuba lagik!.Alhamdllh, anak atie & kawan2nya suka ngan kek yg atie buat nih(atie bwk dlm 1 tapaware bsr & 1 tapaware kecik...).biasa lar budak lelaki..mmg suka mkn2 nih!.okey la,klu korang nk cuba leh ambik resepi kt bawah nun..makasih pada K.Fida(sebagai tuan punya resepi)....kat rumah Ana & Yatie pon dah pernah buat gak....

***Resepi asalnya ialah Velvet Steameed Fruit Cake dari Kak fida.


Bahan-bahan

5 biji telur gred A (yang sejuk dari fridge)
1 1/2 cwn gula halus
2 cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovallette
150 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
100 gm minyak jagung/masak
1 sudu kecil esen vanila
pewarna hijau, kuning & merah
Sedikit Coklat Chips-atie x isi

Cara Membuat:-

1.Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
2.Pukul gula dan telur hingga kembang. Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu. Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
3.Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla.
4.Gaul sebati dan bahagikan pada 3 bahagian...satu warna hijau, satu warna merah dan satu warna kuning (gaul sebati..)
5.Loyang digriskan dengan mentega & taburkan sedikit tepung, ketuk2 bagi tepung keluar. 6.Letak adunan kuning dulu, ratakan permukaannya, tabur coklat chips dan kukus selama 15 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
7.Buat pula lapisan merah, ratakan permukaannya & tabur lagi coklat chips dan kukus lagi 15 minit...dan seterusnya lapiskan warna hijau, tabur coklat chips & kukus...teruskan melapis sehingga habis.
8.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
9.Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.



14 comments:

JaSSNaNi said...

wahhh.. gebuss cam mashmelo... cantek warna dia.. skali budak2 tadika nampak.. terus abis semua kek ni.. aku yg tak tadikan ni pun berkenan.. hekhekhek...

atieeeeee))))) (panggil kuat2..) selalunya kalau kukus kek.. selalu dia naik tak rata and mengelembong2 tu.. nape ek? MMMM

Anna Qawina said...

kikiiii..kak atie..ank2 saya skrg ni kurang gemar dah kek coklat, diaorng lbh suka kek lapis ni lak, lembut kan..
tang lapis tu heheh..saya pon main tibai je, kdg elok kdg tebal semacam je..

nusha said...

nmpak sedap ni..izinkan sy nak copy resepi ea..heheh..

deqlis said...

wah!! gebuss tui... rajin tui akak atie kite nie...klu jadi jiran deqlis mesti tambah G deqlis miahahahaha..:-)

Izan Ishak said...

kak atie...cantiknya kek ni... kalerful. nak makan pun cam sayang je. mesti sedap nih~

♥LOVE2COOK♥ said...

Yup...very colorful cake kak...cun!

Papa Mifz said...

cantiknye kek tu...mesti sedap sampai menjilat jari kan...kene suh wife cuba buat nih..:)

ekinashikin said...

yummy..yummy..sedapnya..mcm syg je nk mkn..kaler dia cumil

aidah said...

Salam azatie,
walaupun pada azatie kek tu tak cantik tapi pada akak OK le tu, at least dh cuba dan yg penting rasanya mesti sedap.

Mimiey.. (^-^) said...

kak atie, lawala lapis tuh!!! lembut je nampak...dah masuk list nih...tgg angin melapis datang je, terus on..tapi xtaula bila,hhehhehe...kak atie, mie nak 5 ketul ye....hehehheh

PUTERA2PUTERI said...

salam akak...wah gebunya....sedap tu...ada lg x..mai la antaq sepotong aiiii

ieda said...

dari tadi saya BW umah org duk citer pasal kek lapis .. ermm x leh jadi nie kena cari nie .. mana nak cari kek lapis asam manis tuu ... nak beli lahhh huhuhu

Sari Yusa Ibrahim said...

cantiklah tu kak, macam rainbow.. gebus mcm marshmallow

lina said...

salam kenal atie - mmg nampak sedap jer tu

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™