Friday, December 31, 2010

Apam Tepung Beras.

Salam semua...sebelum tahun 2010 menutup tirainya,atie nak tayang la minum ptg kitaorg hari nie...iaitu apam tepung beras.resepi copy ar umah yatie...makasih yer! mmg sedap bila mkn ngan kelapa parut.apam nie la jgk jajan atie bila brtandang ke umah MIL kul 6 ptg tadi..nie baru blk dr umah MIL la(penat..).Alhamdllh,MIL suke!!Mylaling & anak2 pon bkn main laju jer makan sbb atie buat kecik2 guna acuan kuih lompang.pada yg ingin mencuba..ada resepinya atie copy kt bawah nun.yg beretandang ke umah atie mlm nie..jemput ler amik satu sorang apam tuh!Daaaa...

Bahan-Bahan:(sumber:yatie)

1 cawan nasi
2 cawan tepung beras
1 cawan gula putih
1 1/4 cawan air
1 sudu kecil yis
sepeket kecil eno

Caranya:
1. Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend lagi hingga sebati. Masukkan ke dalam bekas dan tutup rapat. Perap lebih dari 3 atau 4 jam (Akak bancuh lewat tengah malam kukus pukul 5 pagi).
2. Selepas diperap kacau perlahan dan masukkan eno, kacau sebati perlahan-lahan (warnakan kalau suka) dan biar sebentar.
3. Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil dan kukus selama 15 hingga 20minit dengan api kuat.
4. Boleh di makan dengan kelapa parut yang dikukus sebentar dan digaul dengan sedikit garam jika suka
.

Yg nie dah siap gaul ngan kelapa parut..

OH!TERSILAP....!!

Aritu ada buat n3 ttg hadiah dari REDGURL sampaikan(gambar bwh)?sebenarnya yg kt bwh tue bkn dari REDGURL ghupanya TAPI dari blog nih..http://ummieayahqistina.blogspot.com sempena atie menang saguhati kt blognya bln nov aritu.maaf trSILAP!!gambar yg kt atas tue baru hadiah dari REDGURL!!apa2pon pada kedua2 mereka....makasih byk2!!

Happy Birthday HUSNA!!

Semalam 30/12merupakn hari lahir anakbuah atie yg dok kt ipoh nun!tapi dek kebzian atie xsempat nk buat n3.pada ANGAH(husna)....IBU(anakbuah pon panggil atie dgn panggilan ibu gak..) doakn semoga pjg umur,rajen2 belajar,jgn nakal2 & brgaduh ngan adik serta rajen2 tolong mama tau!!IBU sayang Abang,Angah,haiqal & Affrienna....

Thursday, December 23, 2010

Hadiah Dah Sampai..TQ

Alhamdllh,hadiah2 ketika menang GA anjuran NURGADIS & REDGURL dah pon sampai....terima kasih byk diatas pemberian yg cantik tuh!.trutamnya buat NURGADIS atas hadiah EXTRA....sempena besday atie aritu.timakasih!okey la,kami dah nk berangkat nie..doakn perjlnan kami yer...
Yang nie mmg khas tuk ADIK....suh REDGURL letak nama anak pompuan atie!!


Hadiah Extra dari NURGADIS...bag makeup...TQ

Hati Emas Bersulam Madu.

Salam semua...Alhamdllh brtemu lagi kita dialam maya nie.arini masak simple jer,antaranya hati lembu nie...resepinya pernah atie buat dulu tp menggunakn hati ayam.sbb hati ayam xdak...ganti ngan hati lembu la.biasanya klu masak 'hati'.... anak2 kurenggggg la sikit nk mkn.yg suke cuma mylaling atie!.tuk anak2, atie masak lain la....apapon,klu korang nk cuba resepi nie,resepinya ada atie taipkn kt bawah nun.Insallh,atie sekluarga akan ke KL ptg nanti....barang2 pon dah siap!.Doakn perjlnan atie selamat pergi & balik yer...jumpa lagiii nanti.Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....




Bahan-bahan:(sumber:Majalah rasa)

*100 gm Hati Ayam-atie ganti ngan hati lembu
*5 gm Bawang Putih-hiris
*10 gm Bawang Merah-hiris
*2 gm Halia
*20 gm Sos Tiram
*10 gm kicap Pekat-xisi ganti ngan cili blend
*10 gm kicap cair
*1 sdt Lada Hitam-kisar
*3 sdm Madu
*1 sdb Minyak Masak
*garam secukup rasa

Cara Memasak:

1.Panaskan minyak didalam kuali.tumiskkan bahan hirisan hingga wangi.kemudian masaukkan sos tiram.kacau hungga rata.
2.Masukkan hati yg telah diperap dgn garam & kunyit serta digoreng hingga empuk.kacau lagi hingga sebati.
3.Masukkan kicap pekat,kicap cair dan lada hitam.kacau lagi seketika.Akhir sekali masukkan madu dan garam secukup rasa.kacau sekali lagi hingga rata & boleh la diangkat dan dihidangkan.


Wednesday, December 22, 2010

Perhatian Kepada Followwer Yg ke 500!

Atie harap Followwer seperti yg lam bulatan diatas sila Email alamat pada atie yer....aritu atie dah gtau tapi dia senyap jer.Dah sampaikn pesan kt blog dia jgk TAPI senyap jgk(xmo ke?..).Bkn apa atie dh lama tggu...followwer yg ke 5oo...cdg nk kasi 'something' la tp bkn la nk kasi kete ke...esbox ke..mana la atie mampu..hikhik.Sekadar tanda ingatan dr atie jer...harap2 sapa2 yg mengenali 'beliau'..sampaikn pesan atie yer.klu blh seblm akhirnya bln Disember nie...pastu trpaksa la atie ttp 'peluang' nih!

Award Dari DEQLIS.


Sebenarnya Award nie dah lama tuanpunya suh ambik tapi dek keBZan atie trlupa nk gantung!.maaf yer...Award ini adalh pemberian seorg kwn atie dialamaya nie DEQLIS(pangkat adik ngan atie....)jg merupakn seorg yg wanita cantik & manis orgnya...makasih yer,ingat gak kt akak atie.Award nie jg tanda terima kasih beliau pd kwn2 yg sering brkunjung ke blognya.Doa k.atie semoga DEQLIS ceria selalu & bahgia dgn kehidupan...

Setiap Award ada soklannya kan?apa diaaaaaaaa!
1. Haiwan Kesukaan dan 3 Sebab-sebabnya (sekurang-kurangnyerr...lebey takper..)
* Haiwan kesukaan nie tak semestinya yang kita bela atau haiwan kesayangan... klu anda suka belalang ke, rimau ke pun leh jer letak ....

Jawapan K.atie...
1.Suka Kucing...tapi mmg geli nak pegang..tgk dari jauh bolehlh.Sbb tu bila anak pompuan atie nk bela kucing atie xmo...sbb geli!ada kaaaa....

2.Suka Ikan..trutamanya ikan perhiasan!,dulu ada aqarium kat umah,HB buat bela ikan flowerhorn..bila ikan tue mati....langsung skrg dh x bela dah.

3.Suka rama-rama...cantik tgk kepaknya yg berwarna-warni...terbang kesana & kesini..

Okey dah siap..harap2 DEQLIS puashati yer..pasni atie nak tag kawan2 lain lak.jom tgk sapa yg KENA.....hihi.

1.Mizayusof
2.Sariyusa..
3.kaz
4.Ekin
5.K.rosaliza
6.Shiori
7.Nani
8.Kelly
9.K.Rose
10.K.Chik
11.Kemma
12.Ieta
13.Lyana
14.Fiza
15.Lina pg
16.Mokwo
17.CderLuck
18.kak Lin Rosly
19.Cikmin
20.Bunneesya
21.Syazni
22.K.Rose
23.Erma
24.Deetha
25.AtieAizam

Fuh!sebenarnya byk lagi nama atie nak taip...YG NAMA2NYA XDER tue..sila
ambik award nie jgk yer....Korang mmg Blogger yg Ceria!!!!

Rezeki dari NUFFNANG..

Alhamdulilah,tghari tadi atie cuba2 lah bukak akaun NUFF...biasa tgk gak tapi bila bukak 'hasilnya'....mmg sikit la sbb atie kdg2 xder masa nk BW....TAPI tadi mmg 'menghappy' kan atie la sbb....cuba tgk kt bawah tuh!.Biasa bc ttg keterujaan kwn2 bila dpt BE...jeles la cikit.hikhik.Arini,Alhamdllh dpt gak...patut la atie selalu nampak 2 iklan tue bkn main ligat berjoget kt blog atie.Makasih Encik NUFFNANG!!....harap2 pasni, ada lagi BE yg akan atie dpt yer.....***psst..aritu ada htr 'surat cinta' ngan Encik NUFFNANG nie.....agaknya 'cinta' atie berbalas kot!hikhik.

Tuesday, December 21, 2010

Kek Lapis Coklat Chips.

Salam semuaa....arini atie nak kongsikan resepi kek lapis coklat chips yg atie buat semasa g melawat anak lelaki atie kt asrama aritu....atie buat 2 adunan(sbb nk kasi kwn2 dia jg..).kek nie mmg sedap,lembut jer...tp first time atie buat..... lapisannya xbape cantikkk..huuu.Insallh akan dicuba lagik!.Alhamdllh, anak atie & kawan2nya suka ngan kek yg atie buat nih(atie bwk dlm 1 tapaware bsr & 1 tapaware kecik...).biasa lar budak lelaki..mmg suka mkn2 nih!.okey la,klu korang nk cuba leh ambik resepi kt bawah nun..makasih pada K.Fida(sebagai tuan punya resepi)....kat rumah Ana & Yatie pon dah pernah buat gak....

***Resepi asalnya ialah Velvet Steameed Fruit Cake dari Kak fida.


Bahan-bahan

5 biji telur gred A (yang sejuk dari fridge)
1 1/2 cwn gula halus
2 cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovallette
150 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
100 gm minyak jagung/masak
1 sudu kecil esen vanila
pewarna hijau, kuning & merah
Sedikit Coklat Chips-atie x isi

Cara Membuat:-

1.Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
2.Pukul gula dan telur hingga kembang. Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu. Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
3.Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla.
4.Gaul sebati dan bahagikan pada 3 bahagian...satu warna hijau, satu warna merah dan satu warna kuning (gaul sebati..)
5.Loyang digriskan dengan mentega & taburkan sedikit tepung, ketuk2 bagi tepung keluar. 6.Letak adunan kuning dulu, ratakan permukaannya, tabur coklat chips dan kukus selama 15 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
7.Buat pula lapisan merah, ratakan permukaannya & tabur lagi coklat chips dan kukus lagi 15 minit...dan seterusnya lapiskan warna hijau, tabur coklat chips & kukus...teruskan melapis sehingga habis.
8.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
9.Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.



Monday, December 20, 2010

Hadiah Dari Seorang Teman.

Alhamdllh,walaupon Besday atie berlalu... namun atie dikejutkan dgn kehadiran bungkusan hadiah dr seorg teman alammaya....IETAhttp://putera2puteri.blogspot.com/(penang).mmg rezeki atie murah dlm bulan disember nie kot!.Terima Kasih buat IETA yg menghadiahkn k.atie tempat kunci yg cantik tuh!(dah lama tingin nk beli tp lom berkesempatan...).cam IETA tau2 jer k.atie dh lama brkenan ngan barang tu..hihi.Dlm dunia alam maya nie...IETA merupakn kwn atie yg pertama....yg byk membantu dlm 'kelahiran' blog nie jgk!.Doa k.atie,semoga ikatan persahabatan kita akan brpjgan & semoga satu hari nanti,kita akan bersua..Insallh.
Hadiah nie pon mengalami 'nasib' yg sama seperti hadiah yg lepas..!!
Kad yg sgt cute...
Cantik betui tpt kunci nih!mcm2 ada...

Tomyam Campur.

Salam & selamat tghari semua...maybe dah pon makan tgharikan?arini atie masak tomyam campur(dah lama x buat rasanya..).selalu atie buat tomyam mmg guna resepi nie sbb...semua cukup!..ada lauknya ...sayur2nya....klu malas, xyah masak lauk lain..tomyam campur nie pon dah cukup.tomyam nie gak poberet Mylaling lar...atie lak kdg2 xde makan nasi...ratah tomyam nie je dah cukup kenyang....sbb tue,atie suka isi sayur banyak2.(atie suke mkn sayur!) .Adik xbape gemar tomyam nie...jadinya atie buat sambal udang & goreng ikan tuk tambahan hidangan.

Bahan-bahan ( 3-4 org )(sumber:zaraklateMYR)

½ ekor ayam (dipotong kecil)
2 biji bawang besar (dihiris bulat)
3 biji bawang putih (ditumbuk kasar)
15-20 batang cili padi merah (ditumbuk kasar)-atie belah 2 jer!
2 batang serai (dititik)
1 sudu besar pes tom yam
4 helai daun limau purut
2-3 biji limau nipis (diambil jusnya)
3-4 cawan air
garam & perasa
sedikit minyak
sayur-sayuran (bunga kobis, jagung muda, tomato)
10 Ekor Udang-atie tambah.


Cara-cara

1.Panaskan minyak dlm periuk. Tumis bawang putih hingga wangi dan perang.
2.Masukkan ayam, kacau sekejap dan tutup periuk sebentar (supaya jus ayam keluar).
3.Masukkan air dan biarkan mendidih. Setelah itu masukkan serai, bawang besar dan daun limau.
4.Masukkan cili padi, pes tom yam, garam serta perasa.
5.Kemudian masukkan sayur-sayuran dan biarkan sekejap.
6.Last skali, masukkan jus limau, kacau sekejap dan matikan api.

TIPS: Tom yam yg enak, ade sedikit rase pedas, masam dan wangi dari aroma daun limau.

Kembar Bercantum?????

Salam semua...Moninggggggggggg!!.apa yg kembar?apa yg bercantum?....pg2 nie kasi gimik sikit..hikhik.bukan atie yg bersalin kembar tau!..ni ha...buah timun nih!...semlm bila MyLaling balik dr keje,dia kasi la kt atie timun kembar ni...heran gak atie sbb xpernah tgk pon.biasa org jer yg ada anak kembarkan?.timun nie pemberian kawan MyLaling yg mengusahakn tanaman sayur-sayuran.pastu MyLaling wat lawak lak....dia kata klu mkn timun kembar nie...klu ngandung dpt anak kembar gak!hikhik ADA KA????

Sunday, December 19, 2010

Talam Marble

Salam...selamat mlm semua & selamat brhujung mggu!....dah mlm baru nk buat n3 masak2 yer?...nie pon baru dpt online waktu mlm....biasa ADIK yg guna.atie cuma nk tayangkn kuih yg atie buat tuk minum ptg tadi...lama xbuat....klu dah simpan dlm esbox,lg sedap di makan.tapi atie punya marble xder la secantik spt tuan punya resepi buat.makasih pada k.fidaMYR atas resepi yg sedap nie.klu korang nak cuba....resepi ada atie letakkan kt bawah tue.Daaaaa

Bahan-bahan ( loyang 10x10 inc. )(sumber:K.FidaMYR)

250 g tepung Hoen Kwee (putih)-(1 sb rata=10 g)
450 g gula halus (2 1/4 cwn rata)
2100 ml santan pekat (drpd 2 biji kelapa)
1 sk garam
3 sb serbuk koko
Cara-cara

Satukan kesemua bahan ke dlm mangkuk kecuali koko dan dibahagi 2. 1 bahagian di campur koko.
Masak adunan dlm periuk yg berasingan sehingga pekat,licin dan kelihatan meletup2. Matikan api.
Marblekan adunan berselang-seli warna hingga habis di dlm loyang yg bergris.Sejukkan.
Siap utk dipotong dan dihidangkan.
Cara2 ke 3 hendaklah dilakukan dgn cepat kerana adunan cepat mengeras.

Saturday, December 18, 2010

Tumis Kacang Panjang + Udang.

Salam semua..selamat bercuti gak!...atie xder g mana2 pon, bz kt umah...biasa la surirumah sepenoh masa cam atie nie...anak pon ada blk brcuti.kena la habihkn masa ngan anak...sok2 depa dh blk asrama,rindu lak!.sarapan kami pagi tadi ngan kue-teow jer...& tuk tghari lak atie masak tumis kacang panjang+ udang,cendawan masak bening & sambal sotong(hari2 mesti ada sambal kt umah atie..klu xder,xselera nk mkn...).sbb tue la stok cili blend kena sentiasa ada kt umah nie....cpt habih lak tu!...family atie mmg kuat makan pedasssss...kt bawah atie sertakn resepi tumis kcg panjang yg simple..cam biasa atie buat...Daaaa

Bahan-Bahan:

6 Tangkai Kacang Panjang
1 Biji Bawang Besar
1 Ulas bawang Putih
4 Biji Ciliapi
1 Biji Cili Merah
1 sdb Sos Tiram
Sedikit Air
8 Ekor Udang Basah

Cara-Cara:
1.Potongkan kacang panjang secara serung/ikut suka masing2.ketepikan.
2.Panaskan kuali dan tumiskan bawang besar & bawang putih hingga naik bau.masukkan sos tiram dan kacau seketika.
3.Masukkan udang,ciliapi dan kacang panjang,kacau lagi.tambah sedikit air.
4.Masukkan cili merah yg telah dipotong.apabila kacang panjang dah mulai empuk baru la diangkat.


Friday, December 17, 2010

Donut Suria.

Selamat ptg semua..ngah bz buat kuih tuk minum ptg lak yer.mesti dah jemu negok daging masak merah atie tuekan?hihi...tukar gambar donut lak...kuih tuk minum ptg kt umah atie arini.rasanya umah kawan2 lain pon dah ramai tayang donut suria nie(sempena nama tuan punya resepi nih..).mmg sedap & gebuzzzz jer.klu ada yg nak cuba,resepi atie copy dari MYR..makasih aisyah.Selamat Bercuti gak tuk semuaaaaaaaaa....


Bahan-bahan ( 30 biji ikut saiz )(Sumber:Aisyah MYR)

Bahan A:

3 cawan tepung gandum
3 sudu besar susu tepung
3 sudu besar lelemak sayuran (shortening)
3 sudu besar gula kastor(gula pasir dikisar ngan blender pun boleh)
*Tambah 1/2 camca teh garam

Bahan B:
200ml air suam
2 sudu teh instant yeast- tambah 20ml air tambahan jika perlu

Cara-cara

1.Satukan semua Bahan A. Buat lubang kat tengah adunan, kemudian masukkan bancuhan Bahan B ke Bahan A.
2.Masukkan air tambahan jika perlu. Kemudian uli doh hingga licin dan lembut.
3.Terus terap atau bulat-bulatkan dan letak inti pilihan. (Kalau nak letak inti)
4.Perap hingga naik dua kali ganda, lebih kurang 30 minit.(Jangan lebih masa, nanti terlalu naik-bila masak serap minyak)
5.Goreng dengan api sederhana hingga warna coklat keemasan. Salut gula icing atau celup dalam coklat cair.




Daging Masak Merah.

Alhamdllh, bertemu kita lagi di hari JUMAAT yg mulia..penuh keberkatan ini.apa kabar semua?dah siap ker masak tuk mkn tghari nanti?.pagi tadi kami bersarapan ngan mee goreng jer....& slps siap semua keje,atie terus ke dapur tuk menyediakan masakan tuk tghari lak(awai sikit msk...).Antara masakan yg atie masak...daging masak merah!..poberet anak pompuan atie(Adik) jgk(tgk la nanti..ulang-alik kedapur la dia..hihi)..psst**dia dh merungut,berat badan dia dh 'naik' cuti sekolah nih..hihi.ala Dik,sok2 dah blk asrama...kuruzzzz la blk(kata ibunya....).resepi nie,dah byk kali atie buat...tapi klu nk cuba...resepi kt bawah tuh!Daaaaa....

Bahan-Bahan:

300 gm daging lembu
2 biji bawang besar (dihiris)
3 ulas bawang putih (dititik)
125 gm sos tomato
4 sudu besar cili kering (dikisar)
Sedikit kicap cair
Garam secukup rasa
Sedikit air
Minyak untuk menumis
1 Sdb Sos Tiram-atie tambah
4 batang Putik Jagung-atie tambah
2 Biji Cili Hijau-hiris-atie tambah
2 Biji Cili Merah-hiris-atie tambah

Cara-Cara:
1.Rebus daging dengan ditambah sedikit pewarna merah sehingga empuk.
2.Potong daging lebih kurang sebesar 5 cm.
3.Panasakan minyak & tumis bawang putih sehingga naik baunya.
4.Masukkan cili kering. Tumis sehingga pecah minyak.
5.Masukkan sos tomato & daging yang telah dipotong tadi bersama sedikit air.
6.Tambahkan sedikit garam & kicap cair.
7.Masak sehingga kuah agak kering barulah dimasukkan pula hirisan bawang besar.
8.Kacau seketika & angkat.


Thursday, December 16, 2010

Terima Kasih Semua..


Alhamdllh...semlm usia atie menginjak setahun lg..pada kawan2 yg WISH atie kt blog nie...TERIMA KASIH byk2!sayang koranggggg...!!.makasih gak kt adik beradik atie & kwn2 yg wish melalui SMS!....semua itu sdh cukup membuatkn hati atie trharu...makasih yer!...Semlm jgk, mmg atie gantung peyok belanga sbb MyLaling ajak mkn2 kt luar...siap suprise ngan sebijik kek yg sedapppp sgt!makasih yer Ling...(hikhik..jgn ada yg nk muntah lak..).hadiah besday???...mmg ada dr Mylaling & anak2.sukerrrrr sgt...Tapi dlm happy tue,atie sedih gak sbb anak lelaki atie(Abg)...xder disisi tuk meraikn besday ibunya(semoga dia sht selalu).korang layan la dulu kek besday atie tue....sedap!perisa kopi...nak???ada lg lam esbox..x larat nk habihkn...



***Cantik kan kek yg dipilih oleh Mylaling...walaupon simple jer...yg penting..syedappp!

Wednesday, December 15, 2010

HAPPY BIRTHDAY TO ME!!


Alhamdllh,hari ini 15/12/2010 brtambah lagi usia atie setahun lagi!!Terima Kasih pada MYLaling atas ucapannya pagi tadi(..atie ingat dh lupa..hihi).tiada apa yg lebih membahgiakn atie...melihat anak2 membesar di depan mata & meniti hari2 bersama org yg trsayang(Mylaling...)..Insallh hingga ke akhir hayat kami.Atie bersyukur kepada hadratmu YA ALLAH...masih memanjangkn usia & mengizinkn atie tuk brnafas lg....semoga dgn pertambahan usia..atie akan menjadi hamba yg sentiasa brsyukur kpdMU YA ALLAH,menjadi isteri yg solehah pd Suami tercinta...ibu mithali pada anak2ku...anak/menantu yg baik kepada orgtuaku...adik/kakak yg baik pada kluarga & menjadi insan yg brakhlak mulia.AMIN.

Roti Canai & Sambal Tumis.

Salam..selamat pg semua...mesti semua dh bekpeskan?Alhamdllh,arini atie tingin lak nk makan roti canai lagi....masih menggunakan resepi yg dulu!.tapi kali ini makan ngan sambal tumis jer..stok ayam ngan kelapa habih lam esbox...xder la kuah kari tuk buat cicah roti canai tue.Alhamdllh,walaupon x secantik/segebusss kt kedai mamak tapi...MyLaling nambah sampai 2kpg!.tghari nie, lom plan nk masak pe...gantung peyok kot!hihi.


Bahan-bahan ( 12-16 biji ):(Sumber:joayeeMYR)

550 gm tepung gandum
*250 gm air
*1 egg-50gm
*3 Tbsp susu pekat manis-60gm
*1 tsp garam-6gm
*1 tsp butter/margerin-15gm
1-2 Tbsp tepung gandum-untuk di tambah kalau terlebih lembik semasa menguli

Cara-cara

1.masukkan bahan * kedalam bekas, kacau hingga sebati.masukkan bancuhan air tadi kedalam tepung.
2.uli hingga jadi doh rehatkan doh selama 10min
3.uli lagi selama 5min
4.**ulang step 4&5 sebanyak 3 kali.** Noticed-lepas kali ke 3 process uli&rehat, doh bertambah kenyal n tak melekat. so jgn risau kalau 1st process terasa doh melekat di tangan. kalau ianya lembik lg selepas 2nd time uli&rehat, tambah sedikit tepung(1 tbsp)
5.advisable uli guna tangan-tp nak pakai bread machine pun boleh. Utk bread machine. follow step 1,2,3 diatas. masukkan dlm machine: program basic bread..biarkan process selama 1hr 15min.
6.selalunya doh lembik skit sebab temp bread maker. masa machine pause, kluarkan doh, uli kekejap dengan sedikit tepung. dan masukkan balik dlm machine.
bentuk bulat2.
7.produce 12-16 biji depending on the size.perap selama 3jam atau lebih Dan boleh di kibar atau di tarik2.
8.Kemudian blh la dimasakkan atas dapur hingga masak..hidangkan.


Sambutan Besday & Majlis Berkhatan AnakBuah.

Baru brkesempatan nk citer pasai peristiwa yg berlaku masa atie kt kg aritu...sempena cuti awal Muharam aritu gak,atie mengadakn kenduri Arwah tuk MAK(dah lama brhajat nk buat..)tp kena tggu adik beradik atie cuti lar..baru sonok!Alhamdllh ramai yg blk kecuali 2 org adik atie...xpe la masing2 brkejekan?.majlis brlangsung pada pukul 12tghari...(xsempat nk snap..bz!).Alhamdllh ramai yg hadir....pada ptgnya pula sambutan besday anakbuah atie..AFRIENNA...xder msk apapon...semua mama afrienna beli jer.bkn apa, dah letih ngan mengemas pinggan mangkuk lps kenduri tghari tu!.tapi sonok...semua ada meraiknnya.tp Mak Yangnya nie,terlupa lak nk belikn besday gurl nie hadiah...
Berlangsung juga majlis kesyukuran tuk anakbuah(belah MyLaling) kt Ipoh... yg akan brkhatan sempena cuti sekolah nie.atie g makan jer..hihi xder nolong apa pon(brtuah punya biras..hikhik)..pada Afiq,selamat brkhatan..jgn nakal2 tau!

Kek yg ditempah oleh mama Arienna..besday gurl!

Besday gurl & Abang trsayang...
Antara hidangan 'simpe' & pantas...sempena sambutan besday gurl...semua 'tapau' jer...

Anakbuah belah HB...yg akan brkhatan...sedang mkn beradap..(cam manten lak..)

Berdebar2 sampai xlalu nk mkn ayam golek & ikan 'besau' tuh!ngee

Antara hidangan tuk 'manten kecil' ya akan brkhatan..

Award TerTangguh Dari DEQLIS!



Ini adalah award trtangguh dari DEQLIS..maaf la,bkn xmo buat tp kebzian memghambat..ngan balik kg lar.apapon k.atie amat menghargai atas ingatan DEQLIS pd k.atie.makasih yer...jom jawap soklan dulu....

1. Apa benda paling cool dalam hidup korang?
Atie cool ker?entah la yer..kdg2 kelam kabut gak..hikhik.klu pasai anak2 lagi la... COOL OUT!tapi klu dpt minum tea ais/jus jambu batu isi asam boi...lgggggg atie Cool!!


2. Siapa orang paling cool pernah korang jumpa?
Sapa lg klu bkn MYLaling laaaa....klu ada apa2/masalah,COOL jer dia,kiter lak yg kelam kabut.tapi mmg la,Mylaling atie nie is COOL MAN..sesuai la jd pasangan seumur hidup atie.paling atie bangga ngan Mylaling,dia matang dlm menanggani apa jua masalah samada dr kluarga sendiri/dari org lain.Alhamdllh.


3. Pass kepada 3 bloggers
Mizayusof,kak Lin,Nani...sila jawap yer!


Okey DEQLIS,k.atie dh jawap semua..harap2 puashati yer....

Tuesday, December 14, 2010

Kacang Botol Tumis Belacan.

salam semua..dah lama x citer masak2 kan?okey la antara menu atie arini ...kacang botol tumis belacan..resepi copy dari umah LOVE(yg byk resepi masakan ayam tuh1).mkasih yer LOVE.xder nk tulis pjg2 sbb dah ngantuk jgk..Daaaa

Bahan-bahan ( Sekeluarga ):(sumber:LOVE)

20 tangkai kacang botol - dihiris 1 inci panjang
5 biji bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
7 biji cili merah - dikisar
1.5 inci belacan (kurang/ lebih ikut citarasa) - dikisar
Sedikit udang kering - dikisar
Garam secukup rasa
Minyak masak

Cara-cara

1.Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan bahan2 yang telah dikisar tadi. Tumis hingga naik bau.
2.Masukkan kacang botol dan garam. Gaul sebati.
3.Dah okey, boleh padamkan api. Sedia dihidangkan.
*Jangan masak kacang botol terlalu lama, nanti lembik..;)

Monday, December 13, 2010

Apa Kabar Semua!

Salam...& selamat ptg!apa kabar semuanya?lamanya atie brcutikan?...bkn g holiday kt mana2 pon...blk kg jer!.sebenarnya ari jumaat atie dh blk tapi..biasa lar,dh lama x 'ketuk' keyboard tenet....cam malas jer nk bern3.masih trbayang2 lagi suasana kt kg...sedih nk tinggaikn APAK(atie ajak ikut sekali,Apak xmo ...risaukn ayam2nya lak..huuu).mmg sonok dok kg..sunyi..damai gitu.nanti la atie citer2 masa kt kg aritu dlm next n3...!pada yg brkunjung ke umah dimasa ketiadaan atie...makasih byk2!Insallah,atie akan cuba membalas kunjungan korang semua....(nie bz lagi...).Daaaaa...
© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™