Thursday, August 29, 2013

Pajeri Nanas

 N3 Publish Post:

Salam semua.
Ini antara juadah tghari atie semlm...pajeri nanas..dah lama tak mkn.
Antara poberet atie & Adik9anak pompuan)
dia suka cedok kuah jer...kang trgolek2 lar nanas tu jer(^_^).
Lgsatu
Klu msk pajeri nanas..
mmg wajib ada ikan cencaru sumbat..mmg inilah gandingan yg Adik suka.
Tak tau la camna dia blh ada idea camtu
Buatkn jer la..
Bkn susah pon kan?Janji,family atie suka.
Nk jemput korang pon..
Habih dahhhhhhhhhhhhhh

Bahan-Bahan:(sumber:Norjannah-terima kasih)

1 biji nenas [potong kecil]
3 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
1 inci halia ]
5 ulas bawang merah ] tumbuk
2 ulas bawang putih ]
1 sudu besar udang kering [tumbuk]
1 inci cm kulit kayu manis
6 sudu besar rempah kari ikan [bancuh ngan air]
4 sudu besar minyak
2 sudu besar gula merah/putih
2 sudu besar kerisik
Garam secukup rasa

Cara membuat

1.Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumbuk, kulit kayu manis dan rempah kari yang digaul dengan air.
2.Masukkan kerisik dan nenas.
3.Kacau supaya rempah tidak melekat pada periuk.
4.Masukkan santan dan garam serta gula merah/pasir.
5.Masak hingga kuah pekat dan naik minyak

5 comments:

LYAfrina said...

febret mama lya ni

nanakimie said...

xsuka nenas buat lauk,heeee...kalau makan gitu je suka:)

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

fav saya juga ni :)

syalinda johari said...

favourite saya jugak ni pajeri nenas..adusss meleleh ayaq liuqqq niiii...kena la dengan cencaru sumbat..

syalinda johari said...

favourite saya jugak ni pajeri nenas..adusss meleleh ayaq liuqqq niiii...kena la dengan cencaru sumbat..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™