Monday, February 17, 2014

Apam Tapai Pulut

Salam & Slmt ptg semua
Dah lama tak buat kuih waktu ptg
Arini merajinkn diri....msk apam tapai pulut
Sbb masa blk kg aritu Apak ada bg tapai pulut...masih berbaki lg
Syg lak..atie mkn sorang2 jer
Baik buat apam
Mesti My IMAM mkn apam tu..klu tapai ni mmg dia tak sentuh!
Paling best
Apam atie kaler BIRUUU!!
Punya la fanatik biru yer..habih apam2 atie kalerkn
Ada berani nak mkn?hehehe
T/kasih kpd Kak Yah yg brkongsi resepi.
Halalkn pengkongsian atie disini lak ya...ada nk try?Silakn...

Bahan-bahannya:(sumber:Dari Dapur Kak Yah)
1 mangkuk tapai pulut
1 mangkuk gula
2 mangkuk tepung beras
2 mangkuk air
Sepeket eno

Caranya
Blender tapai pulut, gula, tepung beras dan air.
Masukkan dalam bekas bertutup dan perap selama sekurang-kurangnya 4 jam atau semalaman.
Panaskan periuk pengukus dan pastikan air menggelegak.
Masukkan eno dan kacau.  Sapu acuan dengan sedikit minyak.  Masukkan adunan sehingga hampir penuh.  Kukus selama 15 - 20 minit.
Keluarkan dan boleh dimakan dengan kelapa parut(kukus dahulu sekejap) bercampur dengan sedikit garam. 


8 comments:

QasehnyaRania said...

cntiknya. bila buat mcm ni mcm putri ayu kan.biru yg tak tahan tu. hihi

Ibu Lala said...

Apam biru. My peberet tu. Setakat ni pernah buat apam eskem soda je.

Knor said...

cantiknya biru..suka apam apa pun..

anitadiana said...

wahhhhhhhhh..warna biru...santiknya...

anitadiana said...

wahhhhhhhhh..warna biru...santiknya...

izan mama mia said...

biru mata hitam ku

nana kimie said...

wah,1st time nana tgk apam biru,heeee

Kesuma Angsana said...

cantik pulak tgk kaler biru ni !

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™