Friday, September 9, 2011

Cempedak Goreng

Salam semua...selamat berbahgia di hari Jumaat yg mulia ini.cuaca kat luar arini mendung jer tp atie dah siap sidai kain gak.Kang ujan...angkat la balik.n3 nk menayang juadah minum ptg kami semlm...lama dok tingin nk mkn goreng cempedak(angin pon angin lar).Bila jumpa org jual cempedak bersakan la atie membeli sampai 2 bijik(sekg-3 henggit).ptg tue goreng semuanya...makan pon dh xhinggat donia.hikhik
Alhamdllh la mlm tue xder la berangin 1 badan....bila goreng okey la kot.klu mkn mentah camtu br angin (agaknya).bila mkn cempedak tingat kat tanah Arwah mak kat Bota yg byk ditanam cempedak oleh Apak tp dh lama kami x g.pernah gak Apak g...habih di mkn monyet & di curi dek org..kami anggap jer mmg xder rezeki.
wah!dah melalut lak..luahan rasa hati jap..ngeee.Jom layan goreng cempedak,berbau tak sampai umah korang????

    • Bahan-bahan:(sumber:www.asapdapur)

    • 1biji Cempedak kuning yang dikeluarkan seulas-ulas
  • Tepung gandum
  • Tepung Beras
  • Gula dan Garam secukup rasa
  • Serbuk kunyit sedikit (warna kekuning2an)
  • Minyak masak untuk mengoreng

Cara Membuat:

  1. Bancuhkan tepung gandum dan sedikit tepung beras bersama air. Kacau sehingga tepung dan air sebati dan menjadi cecair lembut.
  2. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  3. Panaskan minyak.
  4. Masukkan cempedak ke dalam mangkuk berisi tepung tadi.
  5. Goreng cempedak sehingga warna kekuning2an.
  6. Sedia untuk dihidang.

13 comments:

Fieza79 said...

baru je bekfes dgn cempedak goreng tadi..hehe

Sheila Shafeareen said...

salam sdp tu cempedak grg bauh sermerbak harum...suka juga mkn mentah...

deqlis said...

cempedak goreng....nyum3x...mmg sodappp.....deqlis balik perlis mmg puas makan,,.yg mentah ngan yg goreng...

shiori_LA said...

wah bestnya cempedak goreng...semalam goreng kurma je buat buka puasa...best jugak..

Cik Anita said...

Okeee memang bau! hehe.

Cempedak goreng memang feveret Nita! Tapi lama dah tak makan. Jarang orang jual kalau tak musim..

JaSSNaNi said...

Atie... it's me.. iam back.. hehehe.. sekian lama.. baru 2 hari ni aku dapat berblog semual tie..
tie.. ko apa khabar.. SELAMAT HARI RAYA.. MAAF ZAHIR dan BATIN.. rindu betul ler ngan blog.. nak merayap semua umah klu leh.. tapi aku tak brapa sehat ni.. moh ler dtg umah beraya.. tak dtg umah betul datang umah blog pun jadi ler..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fieza..jgn mkn byk2 tau!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam sheila..klu mkn mentah kuat anginnya..ooo xtahan!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Deqlis..kat perlis ngah musim cempedak yer..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam shiori..apa kabar?lama xdgr berita..lps raya cam malas nk tulis kat blog.hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Anita..kebetulan k.atie trjumpa lak org jual cempedak...beli sakan lar.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Nani..rindunya ngan kooo...mana pergi.Pasni berdesup g umah ko..nk tau berita trkini....
selamat hari raya!

alinac lover said...

yong bru nak tidur~ td p open house huhu~

selamat mlm kak~

sedap tu cempedakk~

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™