Thursday, September 22, 2011

Gulai Lemak Pucuk Paku.

Salam.Alhamdllh atas rezeki tuk kami sekluarga hari ini.dah lama x masak gulai lemak pucuk paku nie,kebetulan semlm beli 2 ikat.cam biasa la,mkn kena ada kuah2kan?jadinya masak gulai lemak,goreng ikan,sambal kering ikan bilis & ikan masin sikit.nambah2 nasi gak..hihi.jom layan,nk g ziarah kwn2 jap....sapa nk ikot?
1 Ikat pucuk paku
1 Cawan santan cair
2 Cawan santan pekat
Sedikit ikan bilis atau udang kering
1/2 Keping asam keping-atie tambah(jgn byk sgt isi nanti masam sgt lak)

Bahan Mesin:
15 Biji cili api
2 Ulas bawang merah
1/2 Inci kunyit hidup
Garam

Cara-cara:

1. Asingkan pucuk paku dari tangkainya dan bersihkan. Toskan.
2. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dan masakkan sehingga mendideh.
3. Bila dah mendidih, masukkan santan pekat dan rasakan garam. Sentiasa kacau supaya kuah tidak naik minyak.
4. Bila dah nampak mendidih, tutup api dan hidangkan bersama nasi putih dan ikan goreng.

12 comments:

Ucu Faridah said...

mak aii..besornye cili....
pucuk paku ni sblm masak nampak je banyak..tp bila dah masak dapat seciput je kan...

Nisa Greennnpanda said...

wah2.. t'liur sy tgk pic nie (dh la ari nie puase, hehe..) nnti sy nk try gak la masak, thn dpan! hehe.. thanks kak atie coz share resepi..

Cik Anita said...

tapi keluarga saya diajar masak santan tak asing santannya tu...hehe

Marina said...

semalam marina dah courier barang...dapat tak?

Amie said...

wah! sedapnya....Kak mie belum lunch lagi tau...rasa nak terkam je GLPP tuh!

Mas said...

suka masak lemak..
sedapppnyaa...

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Kak Attie..Lamanya tak bersinggah sini..Akak apa khabar?

Sayur ni makan ngan ikan goreng garing2 sedap ni....lagi2 kalau ada sambal belacan

tiefazatie said...

salam k.atie..


bestnya masak lemak nie mmg sedap..hee
adui la..besar btol cili teu sis..hee

Acik Erna said...

azatie..masak lema pucuk paku ni..kegemaran akak ni..sedapkan..lagi2 kalau kita tambah udang..sedanya..

ZaNa aDieyZa said...

masak gulai lemak dan makan dengan ikan goreng mmg terbaik! tambah lak, makan dengan nasi panas.. mmg terangkat la kan..

kakchik@ella said...

lama KC tk mkn lauk ni. Bak cikit Azatie. Hihi

Diana @ Melley Mey said...

dah lama x makan gulai lemak pucuk paku.. sedapnya tu...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™