Sunday, September 11, 2011

Ikan Siakap Sweet & Sour.

Salam & slmt ptg semua.Juadah kami ditenghari tadi...ikan siakap sweet & sour,request anak bujang atie lar.klu blh seblm dia balik semula ke asrama...nk masak apa yg dia nak.kang rindu lak ngan masakan ibunya pulak.Yg paling best...suka tgk dia mkn,selera sungguh.klu keje kat dapo nie mmg klu mintak tolong blh la...potongkn sayur,bawang2 & basuh pinggan mangkuk.ada sapa2 nk ambik buat menantu tak?hikhik
Jom layan resepi ikan siakap dari umah Ika(arah)..pada ika...makasih atas resepi yg sedap nih!
Bahan-bahan:(sumber:IKA(arah)

Utk Ikan Goreng
Ikan - terpulang la ikan apa yg sesuwai digoreng(atie guna ikan siakap)
*garam
*serbuk kunyit
*tepung jagung
*tepung kentucky - optional(xde)

Utk Sos
1 biji bawang besar - potong dadu
2 ulas bawang putih - cincang
1 inci halia - cincang
2 sudu makan sos tomato(atie ganti ngan buah tomato)
2 sudu makan sos chili
1 sudu makan sos tiram
sedikit air
1 keping nenas dalam tin - potong dadu(x isi)
sedikit air nenas
lada benggala merah dan hijau - potong dadu
garam dan gula


Cara-cara
Lumurkan ikan ngan bahan2 bertanda *. Goreng dengan minyak yg panas sehingga masak dan ketepikan.
Tumis bawang besar, bwg putih dan juga halia hingga naik bau.
Masukkan sos tomato, sos cili dan juga sos tiram. Kacau. Masukkan air dan juga air nenas sedikit.
Masukkan nenas, lada benggala hijau dan merah dan juga garam dan gula. ejas la yer sbb sos dah masin dan air nenas pong dh manis. didihkan hingga kuah agak pekat.
Tuangkan ku
Hiaskan ikut suka dan hidangkan
ah@sos ke atas ikan tadi.

5 comments:

yanti isa said...

sedap ni ... salah satu menu favourite kami.

quinnie said...

salam kak atie..akak...lepas duk makan ayam dan daging je raya nih..tukar makan ikan memang menambat balik selera nak makan nasik...hehehhe...saya dah 2 hari duk goreng ikan masin je...hehehhe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..betul tue pastu buat sambal belacan & ulaman...best1

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yanti...mmg syok mkn pastu goreng ikan garing2..

Myra Jay said...

Sedap.. Myra suka makan :-)


Kak Tie kalau nak mai rumah myra sangat2lah dialu-alukan.. :-)

Roger je k :)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™