Tuesday, March 12, 2013

Pais Ikan Bilis Dalam PEMANGGANG AJAIB

Salam & slmt ptg semua.
Dah lama tak menempek resepi kat sinikan?Arini atie kongsikn menu yg atie masak aritu...jgn sapa2 mintak lak....habih dah!
Masa g pasar jumpa org jual ikan bilis basah ni...sepeket 5 henggit.Jdnya atie buat la pais..dah lama tak mkn camgini...mkn sorang jer pon,MyLaling tak gheti mkn :(
Ingat dulu Arwah mak...suka msk pais ikan...sedap sgt!Skrg tinggai kenangan la....masakan airtgn  dari mak.
Rinduuuuuuuu....
pada yg nak cuba..blh la try resepi ni tp maaf la pd tuan empunya resepi ni..atie dah lupa sapa namanya.Klu tuan punya resepi trbc n3 atie ni..atie minta izin copy resepi & halalkn ya.Terima kasih
Mmg cepat sgt masak pais ni guna PEMANGGANG AJAIB...masa msk xder la 'nganga' camtu...tutup la.Ni sebab nk snap gambo..kita bukak larrr






Pais Ikan Bilis Dalam Pemanggang Ajaib.


Bahan-bahan ( Sekeluarga )

Bahan A (*)
*1 sudu besar cili kering mesin
*5-6 ulas bawang merah kecil
*3 ulas bawang putih
*1/2 inci halia
*1 inci kunyit hidup
*2 sudu besar kelapa parut
*2 batang serai - dihiris
1/2 kilo anak ikan bilis 
2 helai daun kunyit
4 helai daun limau purut - dihiris (klu takde pun takpe)
1 biji limau kasturi - ambil jusnya / air asam jawa
garam dan gula secukup rasa
Perisa (jika suka)
daun pisang - utk mengbungkus ikan

Cara-cara

Ikan dibasuh dan ditoskan.
Bahan A yang bertanda (*) dikisar dgn sdkt air (jgn byk, sikit je).
Masukkan ikan ke dalam mangkuk besar dan masukkan bahan kisar td.
Masukkan juga jus limau, bahan hiris, garam & gula dan juga perisa. Gaul sehingga sebati.
Ambil 2-3 sudu besar dan letakkannya di atas daun pisang. Kemudian bungkus seperti membuat lepat pisang.
Dan boleh dibakar dalam PEMANGGANG AJAIB.


Takde PEMANGGANG AJAIB?Meh..order ngan saya...



16 comments:

Masya said...

pais ni mcm panggang ke kak atie... maklumlah tak pernah masak mcm ni...

Falsya said...

falsya penah makan pais ikan kat ganu..eheheh

JunAina said...

Pais anak2 sedap (maksudnya pais anak ikan haruan yg kecil2 dan merah2 tu...). Sekarang mana nak cari dah menu cam tu. Kadang2 skrg ni mak buat pais ikan pelaling ja.

adda syuhada said...

nampak sedap dan menyelerakan..

Acik Erna said...

Asalam atie mesti sedap tu atie.acik tak pernah beli ikan bilis basah

Nad MamaZN said...

Cane makannya kak?
Takpenah tau pun masakan camni
Hee

TeacherAzimah said...

Wahhhh kak atie... Ni menu tradisional ni sedap ni.

mamawana said...

Assalam

Sedap pais nihh..

lieyalatif said...

Eh kak!!! Lieya suke pais...tp dulu mak biase buat dgn ikan kembung ke ikan selar ke...mkn nasi panas2 lauk tu je pun dah cukup kan kak...

fieda said...

pais tu camner ye..mcm sedap jer ni..

maz said...

cntik je kejadian pais bilis kak tu...nk order jgk la pemanggang ni..org lain dh lama ada kat dpur...maz je yg bru nk cri..hehee..

Alycia said...

kak atie, bestnya... alycia nk try nnt ...

kak atie, brape yer jual pemanggang ajaib tu ..

Nafira usof said...

hehehe.. first time dengar menu nih~

ummiross said...

Salam Atie, lama ummi tak singgah, ummi selalu sesat jalan, mudah hilang jejak, hehe..
Atie, ummi suka pais ikan, lama dah tak makan.

fatihah.nurkasih said...

saya beli happycall jumbo grill melalui qoo10.my free shipping from korea.payment by local transfer.dorang delivered by ems a week dah smpai to msia. skrg dorang offer silicon tool spatula/ spoon / brush rm12.40. ceramic pot set offer from rm220++. jom beli jimat cost free shipping. brg ori pulak tu direct dr korea

AkuBiomed said...

Sudah terjebak dengan membeli pemanggang ajaib ini. :-)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™