Wednesday, April 17, 2013

PAPRIK SOTONG

Salam semua.
Br sempat nk n3kn juadah tghari dirumah kami...simple jer antaranya paprik sotong.Tak g pasar pon...masak apa yg ada lam esbok.
Elok2 jer semua bahan ada....
cuma tinggal sikit2 semua.Utk juadah kami berdua..mmg cukup la (^_^)
Dah byk kali atie letakkan resepi..
kali ini cuba resepi paprik sotong dr blog kak Noor.Terima kasih kak Noor..izinkn atie copy resepi ya.
Atie tak la mkn sotong paprik ni..masak utk MyLaling jer.Atie mkn ikan bako jer....ngan sup ayam...buat sepeyok kecik.
Nk jemput korang pon...masing2 dah kenyangkn?Layan mata jer la ya...

Bahan-bahan:(sumber:KAK NOOR))

8 ekor sotong - bersihkan dan potong
3 ulas bawang putih - diketuk
1 labu bawang besar - dihiris bulat
2 batang  serai - dihiris kasar
2 helai daun limau purut
5 biji cili padi - diketuk
1 biji cili merah- dihiris menyerong
1 biji tomato - dihiris panjang
1/2 biji cili benggala - dihiris menyerong
Sedikit bunga kobis, kacang panjang, lobak merah, putik jagung
 (semua sayuran ini dipotong ikut suka)
2 sudu besar cili kering kisar
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan atau sos sotong
1 sudu besar gula
Garam secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara Memasak.

Panaskan minyak.  Tumis bawang bawang putih dan cili padi. Kacau sekejap
Masukkan cili kering kisar dan kacau sehingga garing sedikit.
Kemudiah baru dimasukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, sos ikan atau sos sotong, dan sotong.  Masukkan lebih kurang 1 cawan air dan biarkan kuah mendidih sekejap.
Selepas itu masukkan serai, daun limau purut dan sayur-sayuran.  Masukkan lobak merah dulu, kemudian diikuti oleh sayur-sayuran lain.
Bila telah mendidih, masukkan hirisan bulat bawang besar, cili merah, cili bengggala, dan hirisan tomato. Rasa kuahnya, sekiranya perlu perisakan dengan gula dan garam. Kacau dan biarkan masak seketika.
Tutup api dan sedia untuk dihidangkan dengan nasi panas.

13 comments:

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum.sdp tu lauk paprit sotong...nak pulaknasi pns2 ngan sambal belacan selera mkn

cik atie said...

sedapnyee.. tambah2 memang tak lunch lagi ni... meleleh air liur nengok... hehe

Acik Erna said...

rajin atie masak..acik kalau tinggal berdua..buat sambal sikit telur dadar..tu pun dah rasa sedap sangat he he

inahar ali said...

salam rindu atie cayang..wah daapnyer paprik sotong woo!! nk tum pang mamam gak kt sini..leh x??

Tihara said...

wahh sedap kak paprik, saya suka aroma daun limau purut tu..sedap2 :)

zana fahmi said...

Assalam atie, kat sabah ni takde restoran yg sedap papriknya. Buat sendiri je...anak kakpb suka sgt sotong.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Sheila~betul tu klu anak tekak sht mmg sedap melayan paprik nih!:(

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Cik atie~senama lak kita ya.hihi.Syiannya la..lapar ya...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

K.Erna~nama jer tinggai berdua kak..tp msk ttp mcm ramai dok umah.HB suka mkn...:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

K.Inahar~Entah la kak ina sedap ke tak sbb atie tak rasa pon sbb pedas kang batuk menjd2 lak...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Tihara~betul tu..aroma limau purutnya menambat rasakan :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

ZanaFahmi~Biasa klu ada anak kat umah ,atie buat sambal jer sotong ni kak..klu msk camgini,takmo depa mkn

faa.rosli said...

lapar la tengok..nak jugak sotong paprik..hehehe

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™