Saturday, May 22, 2010

Ayam Goreng Berempah Serai & Kek Pisang.

Salam...slmt mlm semua.baru nk tempek n3 ye...arini sonok sgt sbb anak atie(siAdik)'outting' ...blk umah la sbb dekatkn!tp kul 12 tghari br dpt kuar dr asrama....atie xde la msk yg sepesel pon cuma msk2 yg jd kesukaan siAdik jer la....sambal tumis udang & ayam goreng berempah serai(resepi LOVE,makaceh Love...atie copy yer).Lgpon,karipap semlm ada byk lg....goreng sikit utk dia mkn panas2...lps mkn seketul,blh dia tanya nape karipap ibu laen jer rasanya ,x mcm selalu(selalu isi keledek ngan daging)...hikhik perasan dia rupanya!tp habih sepiring gak dia mkn sorang!!Lps zohor tadi, atie buat la kek pisang sikit(semlm MIL ada kasi pisang sesikat )....cdgnya nk buat bekal siAdik buat mkn2 ngan kwn2nya kt asrama nanti....syian diaorg xdpt blk,umah jauhkan!....jgn dok heran atas kek tue cam org accident lak!..gatai tangan ambik sikit adunan + coklat emulco,pastu picit atas kek...gitu la jadinya.hikhikhik. Kul 5.30 ptg td,htr siAdik blk semula keasrama....atie bekalkn 1 tapaware karipap & 1 tapaware isi kek pisang.balik dr htr siAdik singgah jap kt umah MIL,htr kek pisang & karipap....pastu blk la umah atie.babai.....






Bahan-bahan ( Sekeluarga )
1 ekor ayam (dibersihkan dan dipotong sederhana)
Bahan2 dikisar bersama:-
6 ulas bawang putih
7 ulas bawang merah
2 inci halia
3 batang serai (yang besar)
3 sb cili kering kisar/ cili boh (lebih/ kurang ikut citarasa)
2 sb serbuk kari daging
1/2 sk serbuk jintan putih
1/2 sk serbuk jintan manis
1/2 sk serbuk ketumbar
1/2 sk rempah 5 spices (takde pun takpe)
garam dan aji secukupnye
3 tangkai daun kari
Minyak yang menggoreng

Cara-cara :

1.Campurkan semua bahan di atas bersama ngan ayam kecuali daun kari dan minyak. Gaul sebati dan biarkan perap selama 1 jam.

2.Panaskan minyak dlm kuali. Pastikan minyak berlebihan supaya ayam tenggelam ketika digoreng.

3.Masukkan ayam satu per satu dan goreng hingga masak. Taburkan daun kari bila dah 1/2 masak.

4.Dah okey, angkat dan toskan minyak berlebihan. Boleh dimakan begitu sahaja!

4 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

wah... macam2 ada..

ijayuji said...

Salam kak atie! sedapnyer sambal tumis udang tuuuuu..kita mmg sukeeeeee dgn sambal2 gini cuma malas tnag nak blender jer..:D lada kering pun tggl sikit jer :D kek pisang tu sedap tuuu biasanyer gitulah klu ank duk kat asrama klu boleh nak bwkkkan bekal byk2 kan..

Yat Maria said...

Salam Atie...sihat?

Kita dah lama tak wat kek pisang sebab budak2 nih langsung tak suka pulak..kita pulak faveret sebab bau dia yg sungguh wangi...hishhh..bila la nak dpt makan ni..

shidah said...

k atie minat baca novel ke.....shidah pun ade gak jual novel

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™