Monday, May 17, 2010

Masak Lemak Nangka Muda & Dadih.

Salam semua...pg2 lg atie dh mula masak tuk tghari nie & curi2 masa buat n3...nangka muda tue beli semlm, 1kg jer....cukuplh,bkn ramai yg nk mkn,mkn brdua!resepinya lak atie copy dr blog MG(sifu masakkan tu la)...Tkasih MG..halalkn yer!Dadih lak atie buat ari sabtu(resepi dadih homemade)....tuk buat jajan anak2 kt asrama.okey la,pada yg dtg keumah atie nie...(walaupon tuan rmh bz sikit)...cedok la nasi sendirik & ambil gulai nangka lam peyok,ikan goreng ngan sambal belacan pon ada atas meja....pastu dadih ada lg lam esbox tue....jemput makan semua!!




BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kati (600 gm) nangka sayur yang muda, beli yang dah siap kupas kulit
800 ml santan cair
300 ml pati santan
2 helai daun kunyit, disiat2
1 1/2 camca besar udang kering, rendam 10 minit
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 camca teh lada hitam, tumbuk kasar
Garam dan gula secukup rasa
6 biji ciliapi & sdkt kunyit hidup(atie tambah sendiri)

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Nangka dipotong sederhana kecil dan rebus hingga 1/2 lembut. Toskan. Udang kering ditumbuk kasar2. Masukkan nangka, udang kering, bawang besar, bawang putih dan santan cair. Masak hingga mendidih.
2.Perlahankan api dan masak hingga hingga nangka lembut, tuang pati santan dan masukkan daun kunyit. Tambah garam seckup rasa dan sedikit gula. Kacau rata dan masak dengan api perlahan sambil dikacau sekali sekala.
3.Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi putih, ikan masin@ikan goreng dan sambal belacan....hmmmm....

9 comments:

izahdaut said...

kak tie..sedapnya gulai nangka tuh...lama dah tak makan ..makan time kenduri2 je..kalau campur ngan ikan masin..mak aii tak cukup nasi rasanya

ijayuji said...

Salam kak azatie! seddapnyer dadih tu! akak ada resepinyer tak? nanti klu ada akak link kan atau rajin akak taipkan ya ehehe.. maceh! :-)

HALAMANKU said...

kalau nak masakan kampung yang mables... umah k.tielah jawabnyer...mmm lama x makan lauk ni he he he

shidah said...

k atie dah lama x jln kat cni rasanya padahal baru 3-4 ari x buka...mcm2 dah k atie msk...dadih 2 segera punya or resepi sndri klau sndri ajarlah camne nak buatnya

Kak Rose said...

semalam g pasar tani bli roti arab, balik umah ibu sharifah bagi gulai nangka pulak. huh... apa lagi ngap la... sedap nya... x la ngences tengok atie nyer gulai nangka tu!

Yat Maria said...

Salam Atie,

baru kita planning nak wat dadih..kat sini dah ada lak...sedapkan makan time panas2..sejuk jer tekak..;)

Kak Rosaliza said...

salam atie...sedapnya sayur nangka ..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

salam kak.

saya hangin dengan nangka ni..
walaupun suka tapi tak berani..

habis dipusingnya kepala saya ni sampai berdenyut2..

gossipohno said...

Salam perkenalan kak tie. Tengok gulai nangka teringat masakan emak. Dah terliur ni..:-)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™