Tuesday, May 11, 2010

Masak Lemak Umbut Kelapa.

salam semua...sht?arini atie nk cite pasai masakan kg yg biasa dihidangkn sewaktu mkn tghari(tambah lak atie yg dok kt kwsan yg byk kelapa nie!).org bandar...mungkin tau tp x tau mana rupa dia kan?nuuuuuu...kt bawah tue,atie tempekkan gambar umbut kelapa yg blm diproses(hikhik)& yg sdh di'siang'(dh proses la tue kata org perak )...serta yg dh siap dimasak!berselera kami mkn....masak lemak umbut nie mmg sedap...lgsatu ssh sikit nk cari kecuali ada org menebang pokok kelapa.adik2..kakak2, tue la dia rupa umbut(kt pasar tani selalu dh siap ptgkan?)....fresh lagi tau ,br ambik kt pokok.....sebenarnya arini tanah kami yg ada pokok kelapa tue nk ditebang semua sbb nk tanam kelapa sawit...jadi atie suh la Mylaling ambik sikit umbut kelapa tue(kt kebun pon depa buang camtu jer).Jom mkn..klu nk resepi kt bawah tue yer!

Yg nie br sampai kt umah...seketul bsr gitu!


yg nie dh di'siang'...


Yang nie..dh blh dimakan!

BAHAN-BAHANNYA :-)

*1.5 kg umbut kelapa, disagat nipis dan rendam (aggaran sahaja)
*1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, tos dan tumbuk kasar
*1 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
*2 - 3 batang serai, dititik (tak suka serai, ganti dgn daun kunyit)
*1200 ml santan cair
*300 ml pati santan
*2 biji bawang besar, hiris halus
*4 ulas bawang putih, diketuk
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Toskan umbut tadi dan masukkan ke dalam periuk bersama2 udang kering, bawang besar, bawang putih, lada hitan dan serai. Kacau rata dan tuang santan cair. Masak hingga mendidih.
2.Perlahankan api dan masak lagi hingga umbut lembut. Tambah santan pekat, garam secukup rasa dan secubit gula. Kacau rata dan biar mendidih perlahan untuk 2 - 3 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
3.Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan, ulam-ulaman dan ikan masih atau ikan goreng...kalau ada petai atau jering, lagi lahh sedap.......

*****resepi nie atie copy kt umah MG*****

13 comments:

anis said...

salam atie.
dah lama sy tak mkn lauk umbut kelapa masak lemak. klu kat cni diaorang tambah dlm lauk gulai daging cincang. dulu arwah mak rajin juga masak lemak tp sy tak sempat nak blajar. huhu...

kakchik said...

Salam kak atie.
Sedapnya umbut kelapa tu. Kakchik suka makan begitu je... lagipun kat rumah ni takde sapa yang suka makan umbut kelapa kalau dimasak buat sayur atau gulai. Pelik kan.
Kalau makan saja, semua suka.

liza hanum said...

salam kak atie....
sedapnya lemak umbut kelapa tu...kalo saya,suke mkn umbut tu gitu2 jer....sedap dan manis....tapi susah nak dpt kt bndr nie...kalo ada org tbg pokok kelapa dan ada jual kt pasar...br dpt merasa...huhuhu

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Anis...tue la cara masaknya laen2 kan?kt sini buat masak lemak & kerabu jer...mkn mentah pon sedap...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.chik...entah la,klu mkn gitu jer mcm x suka lak.biasa buat gulai/kerabu...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam lizahanum..mmg ssh nk dpt...klu kt kg pon klu ada org tebang pokok baru la merasa gak...

fana said...

rasa lapar pula, boleh try menu nie:)jom kunjung blog sy n letak komen skali ya. thanks http://fanaryman.blogspot.com

Long Haffiz Long Hassan said...

nasi lemak..
dah berzaman tak makan..
TT___TT

Datin El said...

salam atie

mmg sedap betul ek umbut kelapa masak lemak dah lama tak pekena..

RiShaZalia said...

salam kak atie... lama x makan umbut ni. Dulu2 masa duduk perak, selalu gak makan masa kenduri... la dah duduk melaka xde dah mkn menda alah ni... lwn ngan ikan masing goreng & sambal belacan sedapnya... yummy

Unknown said...

Assalammualaikum.. klu kt kg di sabah.. biasanya semasa kenduri kahwin. umbut kelapa ni dimasak campur ayam kampung.. best.. boleh try..

Rafizan Katiman said...

Assalammualaikum.. klu kt kg di sabah.. biasanya semasa kenduri kahwin. umbut kelapa ni dimasak campur ayam kampung.. best.. boleh try..

Rafizan Katiman said...

Assalammualaikum.. klu kt kg di sabah.. biasanya semasa kenduri kahwin. umbut kelapa ni dimasak campur ayam kampung.. best.. boleh try..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™