Thursday, May 26, 2011

Cucur Udang Rangup

Salam & slmt ptg semua..ptg nie atie buat cucur udang rangup tuk minum ptg.resepi ambik dari madihaa..makasih yer.mmg sedap cucur nie...mmg rangup,sedap di makan dgn sos/kuah kacang.kebetulan ada udang lam esbox & bahan2 lain gak.dah lama nk try...kdg2 xcukup bahannya.ptg nie ada semua lak.MyLaling cicah ngan kuah kacang...atie lbh suka cicah ngan sos..hihi.jom layan resepi dari madihaa,kat blog dia byk resepi yg best2!!

Resepi Cucur Udang Rangup
(Sumber:madihaa)

Bahan2
3 ½ cawan tepong gandum*
1 sudu besar (penuh) baking powder* (diayak bersama tepong gandum)
2 cawan isi udang
3 cawan air sejuk
2 sudu besar Knorr Pasti Sedap (jika tiada boleh gantikan dgn 1 sudu besar serbuk pati ayam)
1 ¼ sudu kecil garam (atau secukup rasa)
½ cekak daun kuchai ~ dibersihkan & hiris 2 cm, cuci & tos
¼ biji kubis ~ dihiris halus & cuci & tos
1 ½ biji bawang besar ~ dipotong dadu
½ sudu kecil kunyit serbuk
1 biji telur

Minyak untuk menggoreng


Cara2 Menyediakan
1. Campurkan kesemua bahan2 dalam satu bekas yang besar kecuali air & telur.
2. Gaulkan kesemua bahan2 tadi biar rata. Masukkan telur & air sikit demi sikit sambil dikacau rata. Habiskan kesemua air & kacau rata.

3. Panaskan minyak yang banyak secukupnya dengan api yang sederhana.
4. Ambil sesenduk kecil bancuhan cucur (sebaiknya gunakan senduk nasi yg lebar tu) lalu cucurkan ke dalam minyak yang telah panas dengan cara membentuk cucur menjadi bentuk yang agak lebar. Ulangi proses sehingga cucur memenuhi kuali.
5. Bila cucur timbul.. cerai-ceraikan cucur supaya tidak melekat antara satu sama lain. Terbalikkan cucur & goreng sehingga garing ke dua2 belah.
6. Bila dah garing, angkat & toskan.
7. Hidang cucur udang dengan sos cili kegemaran semasa panas2 atau suam2 untuk nikmati kerangupannya.


p/s:tak sabar nk tggu esok..adik mula bercuti & kakak atie blk kg!!
p/s:tak s

15 comments:

Cendana Kasih said...

bestnyer kak, saya suka sangat ngan cucur udang ni...tp takleh makan banyak2...

Kamalia said...

sedapnye kak..sy kalu buat,asyik xjd je..hehehe,ntah nape ntah.aritu dah cuba nasi myk yg mcm akak buat tu,mmg sedap..

farasakura said...

fuhh sedapnyer....terliur la tengok ^____^

deqlis said...

mmg fav nieh..
tp mmg laa mende minyak2 tak leh makan selalu...

bau dia lagik laa wat tergoda...:)sib baik gambo jerkk...

NURUL AINI NORAZMAN said...

wah,.feveret ni,.=p

fieda said...

best best la cucur udang ni kak atie..termimpi mimpi saya nk mkn cucur kak atie masak.....

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Azatie...
lama dah kak hawa tak buat cucur udang selalu mkn bersama sos cili tapi ni mkn bersama kuah kacang..mmg best!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam noorma..k.atie pon lama xbuat..mmg sdp lain kali ikut resepi nie jer...best!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kamalia...Insallh klu kamalia buat sekali lg,jadi la tue.Terima kasih mencuba nasi minyak tue..muahhh

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fara..mailah dtg umah,k.atie jamu ngan cucur udang..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam deqlis..betui tue,klu tak makin bolat ler jadi badan..ngeee

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nurul aini...nanti cuba resepi tue yer!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam fieda..ala cucur udang pon burok jer ghupanya....yg penting resepi nie sedap!

Antan Bertingkah said...

Sedapnya... dah lama tak buat cucur udang

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak hawa,kebetulan ada kuah kacang lam esbokbuat cicah HB la..atie suker cicah ngan sos jer...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™