Thursday, May 5, 2011

Masak Lemak Pucuk Paku

Ptg semlm ada pasar kat taman atie nie,klu nk cari sayur kampong mmg best trutama sayur pucuk paku(poberet atie nih).beli pon xbyk,seikat jer....maka trhasillah gulai nih,wui!nambah2 atie mkn....dah xingat diet ker?apa ker?.makan lak ngan ikan goreng & sambal udang.
oh ya,atie nk ucapkn terimakasih pada yg memberikan petua2 ttg baby kuning...ada yg telah atie cuba.Alhamdllh,baby Aqmar dah kurang lar kuningnya.Dah tgk kan gambar baby Aqmar.....hensem tak????hikhik


1 Ikat pucuk paku
1 Cawan santan cair
2 Cawan santan pekat
Sedikit ikan bilis atau udang kering
1/2 Keping asam keping-atie tambah(jgn byk sgt isi nanti masam sgt lak)

Bahan Mesin:
15 Biji cili api
2 Ulas bawang merah
1/2 Inci kunyit hidup
Garam

Cara-cara:

1. Asingkan pucuk paku dari tangkainya dan bersihkan. Toskan.
2. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dan masakkan sehingga mendideh.
3. Bila dah mendidih, masukkan santan pekat dan rasakan garam. Sentiasa kacau supaya kuah tidak naik minyak.
4. Bila dah nampak mendidih, tutup api dan hidangkan bersama nasi putih dan ikan goreng.




10 comments:

EiJa ZaQuaN said...

sedapnye..eija mmg suka masak lemak pucuk paku ni..:)

lina said...

salam atie - sedap nya ni menu kegemaran :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam eija..kdg2 k.atie suka buat kerabu jer!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Lina..my poberet gak..jom makan!!hihi

ima said...

assalam atie...wahhh sedapnya tengok gulai pucuk paku tu..dah lama tak merasa pucuk paku...kak ima suka goerng kicap...

Sheila Shafeareen said...

As'salam lama x masak lauk pucuk paku ni..lapar pulak negok nya ehheh sdp kan recang gan udang atau ikan bilis

Wattie said...

Assalamualaikum Atie,
Wahhh....lama tak pekena sayur masak lemak macam ni, terliur lak tengok, meh semangkok.

Suka tengok wajah baby masa kecik, semuga baby Aqmar membesar dengan penuh keberkatan

amiey lee said...

nak bgtau nih... pasal azatie la smlm amiey tak pegi mkn kat kafe tau.. pegi makn kat luar cari masak lemak pucuk paku kekekekekkeek mkn ngan ikan keli huhu terangkattt habis

Sofya said...

errmm sedapnya.. lama tak makan..

norlie said...

pebret masak kg ni..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™