Monday, May 16, 2011

Rendang Kerang

Salam semua...apa kabar?malassssnya nk snap gambar masakan & letak kat n3....nape erkh?arini cuba la merajenkn diri,snap gak gambar...syian blog atie senyap sunyi jer!.masakan atie arini,rendang kerang ...pagi tadi beli kat pasar.dah lama gak xbuat rendang kerang.resepi cam biasa yg atie selalu buat.Semlm Adik 'outting'....dpt la blk umah jap.masak sepesel tuk dia tapiiiiii malas lak nk snap!kul 5 ptg br htr Adik balik ke asrama....spt biasa perangai dia,mula la baringkan kepalanya kat riba atie....cam malas nk blk la tuh!biasa la anak bongsu...manja lebih brbanding ngan si Abgnya...
Bahan-bahan ( sekeluarga )

1-1 1/2kg kerang direbus
1 biji bwg besar
5 ulas bwg putih
2 inci lengkuas
2 inci halia
2 inci kunyit hidup
1 btg serai
15-20 tangkai cili padi
* kisar bahan-bahan diatas*
1 sudu besar rempah kari
1 keping asam keping
2 sudu besar kerisik
1 sudu gula
1 1/2 cawam pati santan
garam dan bhn perasa secukup nya
daun kunyit dan daun limau purut dihiris seperti bunga rampai


Cara-cara:

1.Sediakan bhn untuk dikisar yg tertera diatas
2.Masukkan semua bahan2bahan yg dikisar tadi ke dlm kuali baserta pati santan rempah kari, daun kunyit. daun limau purut dan asam keping
3.Masak di atas api sederhana sehingga kering sedikit.masukkan kerang dan gaul sebentar
tunggu sehingga garing dan masukkan pula kerisik dan gula
4.Akhir sekali masukkan pula garam dan bhn perasa secukup rasa
klu sesiapa yg suka kering masak sehingga kering dan pada yg suka sederhana kering pun boleh ikut selera memasing
5.Selepas siap di masak matikan api dan siap untuk dihidangkan

8 comments:

Kaz said...

Sedap sangat nampak rendang kerang Kak Atie tu. Rasanya Kaz dah pernah beritau Kak Atie yg Kaz ni cukup malas nak perisi kerang, tu yg tak try lagi resepi ni.

Mas said...

bestnya rendang keranggg...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kaz...rendang kerang k.atie nie sikit jer,sbb tue rajen mengopek kerang..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mas..poberet k.atie nie..maunya nambah2 nasik!

aNiM said...

ala sis atie..jelesnya.
memang wajib pegi pasar esok cari kerang.terliurrrr..

**sis, teko lagi satu dah terima tadi.terima kasih sangat2.suka.hepi.sayang akk :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam anim...klu nk sedap cari kerang yg besau2 tuh!nk kopek pon senang..ngee
Dah sampai?Alhamdllh..semoga anim happy yer..

Cendana Kasih said...

Akak... ni paberet bang Jebat saya ni... suka betul dia makan rendang kerang... saya suka gak makan ngan nasi lemak..nyum-nyum....

kakyon said...

atie..mkn ngan pulut kuning pon sodap..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™