Thursday, January 20, 2011

Gulai Nenas + Ikan Talang Masin

Salam semua...selamat bercuti bagi yg bercuti sempena Thaipusam nie yer.arini atie masak ikan talang masin + nenas...lama xbuat mmg sedap mkn ngan nasi panas!.Mylaling atie bkn gheti nk mkn camni...dia cedok kuah jer,yg alen atie la perabihkn..hihi.ptg tadi gak g asrama Adik..xdpt jumpa pon..htr barang sikit(pak guard dh kenai kami..asyik htr brg jer....).

Bahan-bahan:

1 biji nenas -yg xbape masak,potong ikut suka-celur sekjp
Beberapa keping Ikan Talang masin
1 biji kelapa
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1 inchi kunyi hidup
10 biji cili api
Sedikit Ikan Bilis
Sedikit Garam -jika perlu

Cara memasak:

1. Tumbuk ciliapi, bawang merah & putih dan kunyit hidup hingga lumat & masukkan sedikit ikan bilis,tumbuk lg.
2. Potong nenas mengikut kesukaan anda tapi jgn kecil sangat nanti cepat lembik bila dimasak.agak-agak la.
3. Bersihkan ikan Talang(rendam ikan Talang nie sebentar)sebelum di masukkan ke dalam periuk.
4. Masukkan kesemua bahan tumbuk ke dalam periuk bersama ikan Talang yg telah direndam trlebih dahulu tadi
5. Masukkan pula santan cair bersama bahan2 tadi hingga mengeleggak,baru masukkan santan pekat.kacau jangan sampai pecah minyak
6.kemudian baru masukkan nenas yg telah dicelur trlbh dahulu,rasa masin-masamnya.ikut citarasa masing2 baru lah diangkat & dihidangkn.

***Tpt atie panggil ikan talang..tpt lain xtau la....

7 comments:

Naz said...

Salam Kak Atie..
Lauk kegemaran ku...Lagi pedas lagi kaw..

Mintak sikit..boleh laaaa..sikit jer..

KakAsma said...

waaa...akak suka juga lauk camgini..nak nak ada sambal ..betambah2 makan nanti

kakyong said...

sedap.. memang sedap/... kalo dpt ni makan tak hengat...

Kaseh NazLieza said...

aduhai..terkecur2 lidah saya kak..

kak Erna said...

atie..akak panggil ikan talang jugak
terliur betul tengok gulai ni.tapi..
dirumah tak boleh masak ikan masin..ada penghidap darah tinggi..

FiDa@aMiDa said...

salam kak azatie

wah bestnya makan gulai nenas ni lama dah tak masak mcm ni :)

mamawana said...

sgt suka gulai nenas ikan masin ni....

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™