Thursday, January 13, 2011

Sup Ayam & Sambal Kicap

Salam dihari rabu!!...disbbkn cuaca arini panas sgt..atie masak ler sup ayam nie..lama xbuat sup ayam.klu ada sup ayam,kena ada lar sambal kicapnya.TP sup ayam atie nie,resepi versi atie...xder tumis2 bagai...sihat punya cara..hihi.kami dah mkn tghari tadi..berpeluh2 MyLaling makan,sbb pedasssssss....walaupon pedas,nambah2 gak nasinya.Alhamdllh,suker tgk bila Mylaling mkn menambah2 nih...Sapa nk cuba resepi sup ayam cara atie nie,leh la ambik resepi kt bawah tue yer.Daaaaaaaaaa....
SUP AYAM(versi Atie)

1/2 Ekor Ayam-potong ikut suka masing2.
3 Ulas bawang Putih
1/2 inci Halia
1 sudu besar lada putih
Sebungkus Sup Bunjut Adabi
Sedikit Garam
3 Biji Ciliapi-xisi pon xper..atie suka pedas!
Sedikit Daun Sup
Sedikit Bawang Goreng
Air secukupnya

Cara-Cara:
1.Masukkan air ke dalam periuk,ikut sukatan masing-masing tp jgn banyak sgt.masukkan hirisan bawang putih & halia .
2.Biarkan ia mendidih ,baru masukkan potongan ayam tadi & sup bunjut Adabi serta garam.biarkan ia mereneh hingga ayam empuk.
3.Baru masukan ciliapi yg telah dibelah 2 & serbuk lada putih,rasa dulu samada kurang masin/sesuai ikut citarasa masing2.
4.Masukkan daun sup & bawang goreng.jgn lama2 diatas dapur.tutupkan api & boleh la dihidangkan bersama sambal kicap.
Untuk Sambal kicap

10-20 biji cili api-ikut suka masing2
5/6 Biji Bawang Siam-hiris2
Sedikit kicap manis-agak2 sukatannya.
Sedikit Gula
Sedikit Minyak

Cara-cara:
1.Masukkan sedikit minyak ke dalam kuali.masukkan pula hirisan bawang siam yg telah dipotong nipis-nipis & goreng hingga kekuningan,angkat dan toskan.
2.Goreng ciliapi kedalam minyak yang sama tapi jangan lama sangat(masa ni,hati-hati sbb ciliapi akan meletup2)..utk keselamatan , ttp dgn ttp periuk semasa mengoreng.
3.Angkat dan masukkan cili api goreng tadi ke dalam lesung batu bersama bawang goreng .
4.Masukkan sedikt gula & tumbuk hingga lumat.kemudian baru masukkan kicap manis & gaulkn rata.kemudian bolehlah dihidang bersama sup ayam.
***Bawang goreng tuk sambal kicap,lg sedap klu kita buat sendiri dari di beli kt kedai.!!

8 comments:

Mas said...

kak azatie...nak semangkuk...cili kicap lebihh..

LyNn HaMzAh said...

nak sket kak...

Nieza said...

salam kak, sedapnya sup ni kalau hirup lak time sejuk2 kat sini memang terangkat ni...hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mas..kang pengsan kepedasan lak!hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Lynn...xblh makan pedas2 tau!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Nieza..lps k.atie htr sup..tukar ngan roti lak yer...

anis said...

salam atie.
kat utara panas ya. kat kuching ni dkt smggu hujan tak henti. kesian kat anak2 pegi n blk sekolah.
t.kasih ingatkan sy, sibuk2 pn masih sempat jenguk blog bersawang sy tu. sy pn sibuk atie. skrg ni tak dpt berlama2 menghadap pc.
mengancam sungguh tgk sup dgn sambal kicap. mmg fav sy. lps mkn, mkn pula puding jagung tu. sedapnya...

ekinashikin said...

yg penting sambal kicap tu...
sup da abis pon boleh je mkn dgn nasi..kita mmg suka giler2..hihi

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™