Wednesday, January 5, 2011

Kek Gula Hangus.

Salam & selamat ptg semua.masing2 sdg minum ptg kot...ptg nie atie cuma n buat n3 ttg kek gula hangus@ kek sarang lebah....atie pernah buat dulu & yg nie(buat lagik..) masih menggunakn resepi yg sama...sbb sedap!sebenarnya yg lam tapaware tue,tuk diberi pada kakak atie kt puchong nun( nk kasi anakbuah atie lar..)..harap2 depa suker la kek yg Mak Yang depa buat..hihi.kek nie gak tuk anak lelaki atie bwk balik ke asrama aritu...sapa nk cuba,leh copy resepi kt bawah nun...'selamat mencuba..!'...


Bahan-Bahan:(sumber:K.Rusnah.fotopages)

1 Cawan Gula Pasir-atie kurangkan jadi 3/4 cwn
1 Cawan Air Panas
2 Sudu Besar Mentega
1 cawan Susu Pekat-atie kurangkn 3/4 cwn
1 cawan Tepung Naik Sendiri-ayak bersama
2 Sudu Teh Soda bikarbonate-ayak bersama
4 Biji Telor-atie guna 3 biji sbb saiz bsr
1/2 sudu Teh esen Vanilla


Cara-cara:

1.Masukkan gula pasir dalam periuk,masak hingga gula cair dan menjadi gula perang,tuangkan air panas sedikit demi sedikit sehingga habis(hati2 sbb masa tuang air panas,gula akan memercik!)
2.Masukkan mentega,kacau hingga mentega jadi cair dan sejukkan seketika.
3.Putar telur hingga kembang dan pekat.masukkan susu pekat manis,kacau rata.masukkan tepong,kacau rata lagi.
4.Akhir sekali masukkan adunan no1 dan juga esen vanilla.gaul rata dan perap adunan tadi selama 2-3 jam.
5.Tuangkan adunan dlm tin pembakar(8x6inci)yang telah di sapu dengan mentega dan dialas dengan keranjang aluminium,lengser juga keranjang aluminium itu dengan mentega.
6.Kemudian bakar selama 1 jam dengan suhu 170 darjah celcius(ikut tahap kepanasan oven masing2).sejukkan sebelum di hidangkan

8 comments:

Kak Rosaliza said...

Salam atie..akk suka sangat ngan kek gula hangus ni, tapi anak2 tak suka,..lama dah tak buat, teringin la pulak

hazlin said...

akakpun suka.. dah lama sangat tak buat..

LyanaSyaZam said...

salam kak atie...lyana mai nak antaq kek coklt ni....nanti blas dng kek gula hangus tu yer...kikikih...

kakyong said...

kaktie,

nak tanya kak tie guna api atas bawah @ bawah sahaja...
saya ni kan masih tak begitu berjaya buat kek.. samada dia mendap sedikit @ pun jd hangus.. hehheee...

Subhie Arun said...

hmm..tak pernah buat sendiri kek hangus..tahu makan sj..nanti nak try...frst time singgah sini..lov all ur resepi..hapi jadi pengikut terbaru!

hana said...

salam kak..
alhamdulillah kite sihat.. akak sihat? selamat taun baru jugak wat akak... menjadik betol kek gula angus akak tuh... geram nengok!

LinRosLy said...

Salam Aite...Apa Kabar? Kek Gula Hangus...Tentu Sedap Ni...

Papa Mifz said...

menarik nih...kene suh wife cuba buat nih..:)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™