Monday, January 17, 2011

Ziarah Abang & Kuih Cucur Badak.

Salam dihari Isnin tuk semuaaaaa!!..Alhamdllh,semlm kami selamat sampai ke umah...tp awal(xsampai mlm..) sbb MyLaling ada hal...ptg tue jgk kami blk ke Perak.Gembiranya dpt jumpa anak bujang atie tuh!....kami g makan2..soping2 sikit beli jajan tuknya ..Alhamdllh,anak bujang atie happy sgt bila atie bwk 'jajan' dr umah..trutamanya sambal ayam,sambal ikan bilis(sambal2 nie mmg poberet dia..kasi pedasss..) & serunding daging!kuih2 pon ada...atie bwk cucur badak & roti sosej.lps sembang2...tanya ttg pelajarannya,kami menghtr Abg semula ke asramanya...merah mata Abg,atie lak dh mula sebakkk....huuuu sedihnyaaaa!
Bahan-bahan :(sumber MYR)

utk kulit

2 biji keledek saiz besar
1 cawan tepung gandum
Garam

Cara-cara

utk kulit:

1. rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn tepung.
2.Buat masa panas panas, senang nak lenyek. Jika adunan lembik lagi tambahkan sedikit demi sedikit tepung.
3.Jgn terlalu byk nanti tak sedap.Selepas itu buat doh kecil2 .
4.Ambil satu buat melengung. tip: semasa hendak membuat doh ni guna sedikit minyak masak di tangan agar tepung tak melekat , keje pun cepat dan senang.
letakkan inti dan tutup kembali.
5.Goreng dengan api yang sederhana. Siap untuk di hidangkan
utk inti
1/2 biji kelapa parut
1 cawan udang kering
2 biji bawang besar
5 batang serai
1 sudu kecil kunyit serbuk
5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2)
1 sudu besar minyak masak
Garam dan gula

untuk inti:

1.blender cili kering+serai+udang kering dan bawang dgn sedikit air. Setelah halus masukkan kelapa parut, blender sekali.
2 Blend sekejap jek. Setelah itu masukkan semua kedalam kuali. Masukkan juga kunyit + minyak + garam + gula dan serbuk perasa.
3.Kacau sehingga inti tu masak, ia akan kelihatan kering sedikit.
utk kulit: rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn tepung.
4.Buat masa panas panas, senang nak lenyek. Jika adunan lembik lagi tambahkan sedikit demi sedikit tepung. Jgn terlalu byk nanti tak sedap.
5.Selepas itu buat doh kecil2 . Ambil satu buat melengung. tip: semasa hendak membuat doh ni guna sedikit minyak masak di tangan agar tepung tak melekat keje pun cepat dan senang.
6.letakkan inti dan tutup kembali.Goreng dengan api yang sederhana. Siap untuk di hidangkan

2 comments:

ieda said...

sedapnya kak ..
saya nak nie jugak !!!

Nieza said...

sedapnya cucur badak...my fav ni kak...emm..terliur lk nk kn..hehe

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™