Tuesday, January 25, 2011

Kuih Keria & Cucur Badak.

Salammm..& selamat ptg..ngah bz kt dapor buat kuih ya?.kuih2 kt bawah tue,atie buat tghari tadi...lps habih masak.1 adunan jer tp dpt 2 jenis kuih(untung tau..hihi)!...bkn apa inti kelapa aritu ada lg...jadinya 1/2 adunan buat kuih keria & 1/2 adunan buat cucur badak.lgpon mkn berdua..bape sgt la kan?kuih2 tue posing lps atie siap mengentel...nanti sat lg baru la goreng...tggu Cik Abang tue blk dr keje.resepi atie copy milik SyahmiMYR..makasih yer!.cuma atie guna keledek kaler oren...yg putih xder jual lak.korang tgk gambar jer dulu yer...sbb nk kasi pon lom goreng..Daaaaaaaaa

Bahan-bahan:(sumber;Syahmi MYR)

500gm ubi keledek putih-atie guna keledek warna oren
1 cawan tepung gandum-atie agak2 jer
Sedikit garam
3 sudu besar gula dan sedikit air

Cara-cara

1.Rebus ubi keledek bersama garam hingga empuk.Toskan airnya
Lenyek sampai hancur sementara ubi masih panas.
2.Rehatlah dulu sementara menunggu ubi betul2 sejuk.Bila sudah sejuk, masukkan tepung gandum dan uli hingga sebati.
3.Buatlah bentuk seperti gelang dan goreng.Setelah siap digoreng, masak gula dgn air dalam kuali lain.
4.Didihkan gula hingga pekat.Masukkan kuih tadi dan kacau hingga rata. Bagi semua kuih kena gula.
5.Kacau hingga gula nampak bertali baru boleh tutup api.
6.Dah tutup api , kacau lagi hingga gula kering dan kuih dan tidak melekat.



6 comments:

Suzi said...

kak atie...dtg nak minum ptg. sambil2 tunggu doh roti paung sy naik...tgh rajin meroti sekarang ni hehehe...

LinRosly said...

Assalamualaikum Atie...

Lama Tak Makan Kuih Keria...Lapar Perut Kak Lin Masuk Sini...Rasa Nak Ngappp!!! Jer...

hani syahida said...

Lama tak buat coq keria (org kedah)...balik cuti sem ni nak wt lah..hehe

PUTERA2PUTERI said...

oppp ieta bawak bekas ni nk tapau keria ngan cucuq badak tu tuk bekpes sok....cepat la akak...nk lik jauh ni...klu ada yg dah siap goreng pun cantik gak...leh makan dlm perjalanan nnti.....he3

Nieza said...

salam kak tie, sedapnya..dua-dua kuih tu saya suka kak....suka mkn tapi nk buat malas..hehe

armouris said...

info tentang keledek di SIHAT SELALU - Kentang dan Keledek

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™