Wednesday, March 21, 2012

Sambal Kering Peparu

Salam semua & slmt ptg,...mesti masing2 pon dah siap memasak & menjamu selera.Menu apa arini?Yg pasti akan mengamit selera seluruh kluarga korang semuakan.
Alhamdulilah,rezeki kami sekluarga(berdua jer...)...sambal kering peparu(atie tambah limpa sikit).Klu masak2 camni mmg poberet MyLaling lar...sonok tgk dia mkn!.
Resepi atie copy dr blog MG(dah mintak izin..TQ MG)
Jemput makan semua..ngah tggu MyLaling balik keje,br makan sama2..berkatttttt.

BAHAN-BAHANNYA (Resepi MG)

500 gram paru lembu, hiris nipis, cuci dan toskan*(atie + limpa sikit)

1 inci halia, hiris*

3 ulas bawang putih*(*direbus hingga lembut, toskan dan biar sejuk)

1 1/2 senduk nasi cili kisar

Garam dan gula secukup rasa

1/3 cawan jus pekat asam jawa

Hirisan daun bawang untuk hiasan

Bawang goreng, untuk hiasan

BAHAN KISAR HALUS :-)

8 biji bawang merah

3 ulas bawang putih

1 batang serai, hiris halus


1/2 inci halia

1 camca besar ketumbar biji

1/2 camca teh jintan kasar

1/2 camca teh jintan halus

2 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-)

Paru tadi digoreng hingga keemasan, angkat dan toskan. Tinggalkan sedikit minyak dalam kuali (bukan lah sikit sangat, agak2 lah yea) tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak, guna api sederhana dan kacau selalu.

Tuang jus asam jawa, kacau rata dan masukkan garam secukup rasa dan gula. Masukkan paru goreng tadi. gaul rata dan masak hingga kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur bawang goreng dan hirisan daun bawang...Hidangkan segera..

p/s:cara atie: rebus peparu & limpa ,kemudian br goreng....derhaka sikit ngan resepi MG.maaf ya...

31 comments:

munna said...

sedapnya kak...munna mmg suka makan peparu lagi2 masak sambal

nuyui a.k.a miss YUI said...

lama gak xmkn paru..pg td pau grg..aduh..nyum3.

Zie said...

suka sangat paru masak ni.. emm yum yum

IntaNBerliaN said...

sy sk sgt mkn peparu nih.. :-)

singgah sini sambil klik2 utk kak tie :-)

nur easy said...

fav saya paru ni.. lagi best y kering2 tu..;)

ajumohit said...

Aduhhh kak atie, ini feveret saya ni, tp saya x pandai nak masak dia kekekke

fieda said...

saya suke..saya suke...saya klik2 nuff jugak ye kak atie..

Sari Yusa Ibrahim said...

kita suka paru, goreng sambal macam ni lagilaaaaaaaa suka.. :-)))

Amie said...

Sedapnya masak peparu goreng kering begini... ratah pun sodap kan Atiee...

Rose Khadijah said...

kak..sy suke..makan smbal paru ni ngan nasi lemak..lorr rebus ngan bawang putih & halia eh..patot la kurenggggg je rasa yang saya buat..heheheh..

Ati Masrif said...

amboii..bertambah nasi ni
kalau makan panas2kan :)

Izan Ishak said...

sedapnya kak atie... izan pun suka paru grg ni. tapi setakat ni tak pernah masak sendiri. suka yg org masakkan je... hehe

norlieharumaini said...

SUKA..

Ucu Faridah said...

besarnya cili...mesti sedap ni..tapi ucu sampai skrang x pandai mkn paru lagi...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Munna..klu ada nasi lemak mmg best nih!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Nuyui...K.atie pon dah lama xmkn,nie HB yg beli semalam...arini br masak sambal kering =)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Zie..jemput makan mlm ngan k.atie,ada lg parunya :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ina..kesukaan k.atie & HB gak.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam easy..lg kering & lg pedas mmg bestkan,ada lak nasi lemak.mmg nambah2 larrrrr...hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Aju...mudah jer masaknya.Cubalah...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Fieda..klu umah sebelah,k.atie dah htr sepiring tuk Fieda :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam sari...paling sedap paru masak sambal kering lar,klu menu lain kurenggggg lak kot.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Amie..mmg sedap diratah gak tp lenguh la mulut ngunyah.hihihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Rose...mmg sedap makan ngan nasi lemak.Tiba2 tingin nk makan nasi lemak lak..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ati..mmg nambah2 nasi bila HB mkn tghari tadi,k.atie suka gak tp kureng lar dr HB.hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Izan...k.atie pon jarang masak paru ni,semlm HB beli dia suh masak la tuh!hihi
Org masak lg sedap kot..:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.Norlie...ramai yg suka mkn paru sambal kering ya!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Ucu..cili tu buat hiasan jer.Nak ke buat ulam?hikhik
Dulu xpandai gak,dah kawen ngan org suka mkn paru jadi pandai la mkn..hihi

kemma said...

feveret saya tu k.atie...mmg terangkatla..hehe

kemma said...

feveret saya tu k.atie...mmg terangkatla..hehe

Cik Rose Cute said...

Sedapnya...jamu mata jerlah hihihi

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™