Friday, June 21, 2013

Kari Sotong

N3 PUBLISH POST:

Salam semua.
Sebenarnya
 ni juadah beberapa hari lepas...lupa nk post.Jgn sapa2 mintak lak ya...habih dahhhhh
Dah lama gak tak msk kari sotong ni
Kebetulan hari tu,org jual ikan ada bwk sutun ni
Ambik la sebungkus...rega 3 henggit,ada la dlm 4 ekor
Bg kami berdua
mmg cukup sgt nih!(^_^)
Resepi ada atie taipkn kat bawah nun....
masih menggunakn resepi yg sama
Mmg sedap!
Jemput semuaaa...

Bahan-bahan:(sumber:yanaMYR)


6-8 ekor sotong besar
*1 ulas bawang merah
*1 ulas bawang putih
*1 biji bawang besar
*2 hiris halia
2 tangkai daun kari
1sudu makan rempah kurma
Sedikit air asam jawa
Secubit garam
1/2 kiub pati ayam
1 biji cili Merah-belah 2
1 sudu makan cili blend
1 batang kulit kayu manis
(bahan yg bertanda * dimayang)
2 sudu bsr kerisik-atie tambah


Cara-Cara:

1.Panaskn minyak & tumiskn bawang besar.Bila dah naik bau,masukkan kulit kayu manis,bawang putih,bawang merah,halia,cili blend dan daun kari.Tumis hingga naik bau
2.Kemudian masukkan sotong,serbuk kari serta serbuk kurma.Tambah sedikit air jika perlu.Kacau dan tutup tudung periuk selama 1 minit
3.Kecilkn api dan masukkan santan,lada besar dan kuib pati ayam.Kacau hingga mendidih.
4.Masukkan gula & asam jawa secukup rasa.Bagi yg suka tomato blh la ditambah kedlm masakan ini.Boleh lah diangkat & dihidangkan
Ngah rajennnn....cantik la kejadian sutun nih :D

5 comments:

Nafira usof said...

sedapnyeeeee.. huhuhuhu
terliur~

Nurha said...

sedapnye..cantik potong sotong gitu..kat umah ade g sotong nak kena masak..nak ceduk resepi atie lah, blehhh tak tn tanah..?

Sura Mohd said...

mengoda betul kari sotong ni...akak x pernah pulak masak kari sotong..balik2 kari ayam/ikan..nnt bolehlah cuba..:)

anitadiana said...

tie comel betul tie potong sotong mcm tu nak try buat juga lah nanti...

Puan Kutu said...

cantiknya potongan sotong tu..klu sy tobat tak kreatif macam ni.hehe

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™