Thursday, June 20, 2013

Pau Goreng Inti Kelapa

Salam & Slmt Ptg semua....
Ptg ni atie tak g kebun...
MyIMAM jer sbb dia nk tgk pekerja bwk eskavator jer.
Tp pg tadi atie g la...siram anak pokok sawit(nanti atie citer pasai kebun..n3 lain lak :D)
Bila tak g kebun
sempat la atie masak kuih pau goreng ni,inti mmg dah ada lam esbok.
Lama tak buat rasanya...klu mkn panas2 mmg sedap!
Buat pon tak banyak
Agak2 blh dapat 6-7 ketui jadi larr,buat mkn berdua
Kang buat byk2 tak habih lak
Jgn membazirrrrrrrrrrrrrr(^_^)

Bahan-Bahan:

500 gm tepong gandum
1 1/2 sdt Mauripan
1/2 cwn Gula pasir
1/4 cwn minyak masak
1 1/4 cwn air suam

Inti kelapa:
1 biji kelapa(ambil yg putih je)
Daun pandan
sedikit garam
Gula merah(agak-agak nk htm...isi lbh sikit)

** Semua bhn inti dimsk atas dapur...hingga masak.


Untuk buat Doh Pau:

1.satukn tepong,yis & minyak,tuangkn air serta gula sdkt-sdkt sambil sebatikn adunan hingga jd doh.
2.Uli tepung hingga lembut & bulat2kn hingga menjadi 15 bebola kecil.letakkan dlm dulang yg telah ditaburi tepung sdkt.
3.Biarkn 10 min.kemudian bulat2kn doh & leperkn...isi inti kelapa,ttp & bulatkn kembali & tekankn sdkt(mcm leperkn lg)
4.Letakkan diatas daun pisang /dulang yg telah disapu dgn sdkt minyak(agar x melekat nanti).Ulangi hingga doh habis.
5.Biarkn naik/kembg & blh la digoreng hingga kekuningan....

**sukatan diatas blh menghasilkn 15 biji pau/nk isi inti lain pun blh(ikut suka)

5 comments:

adyna said...

Sedap nie. Kak atie bkn bawal motor , bawak motor taip laju tak perasan ;)

Mohd Islam said...

Assalamualaikum,

Iklankan barangan yang ingin dijual atau perniagaan anda di laman web www.produkmuslim.info

Terima kasih

Masya said...

senang jer nak buatnya, tapi kat rumah ni xde yg suka inti kelapa.. kene cr idea ni ubah inti...

Masya said...

senang jer nak buatnya, tapi kat rumah ni xde yg suka inti kelapa.. kene cr idea ni ubah inti...

Sury Abil said...

Dapp nya..lama dh x buat pau goreng..ank2 ada gak request tapi x terbuat2 lagi.

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™