Friday, November 12, 2010

10 KELEBIHAN COCA COLA ?

Selamat mlm semua...atie nk kongsikn 'sesuatu' tuk korang semua!..'sesuatu' yg amat dekat dlm hidup sesetgh org...trutama anak2 muda.info ini atie copy dr blog IEDA..http://iedaimmi.blogspot.com/.makasih ieda kerna sudi brkongsi info ini....jom layan!!

Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

Di dalam kebanyakan negeri di US , kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna? Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?



3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!

4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/ melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap.Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!

8. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!

Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.

Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.

9. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!

10. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah

Masih tidak pasti kesahihan artikel ini, namun jika ia benar bayangkan apabila ia masuk kedalam perut kita, bertambah sihatkah kita.. jika tidak benar pun lebih baik menjauhi, bukan kerana kesihatan sahaja malah untuk agama kita..

6 comments:

AZLINA said...

Salam Atie, Alhamdulillah..ilmu yg baik kita kongsi bersama yea..memang tak pernah minum dah minuman jenis ni, anak2 pun dah dididik supaya jgn cuba2 nak minum..mmg memudaratkan...uweks

ijayuji said...

Salam kak atie! kita ni mmg bukan peminat coca cola atau pepsi tak tahu kenapa rasanyer kalau minum mcm usus kita terus ilang hihihi..... sbb kuat betull dia punyer soda tu, skrg ni pun dah jarang2 minum air bersoda kalau teringin betul baru minum tu pun campur air kosong sikit :D Nasi minyak kat bwh tu lg sedap kan kak kan kan kan :D

mokwonik said...

atie!!! shoutbox atie mokwo x leh nak shout...trimekasih atie atas info yg atie bagi yekk! mokwo x sempat nak balas atie nyerr e-mail
sib baik mokwo x leh minum coke sekarang sebb gastrik..

syuE said...

agk2 masuk perut apa jd entah..huhu..tali perut da nipis da k0wt~ huuuu..

Mas said...

gerunnya baca....nasib baik mas tak berapa suka air ni....maceh kak kongso info ni.....

kakyong said...

kak,
info ni lama dulu dah belegar dlm email (rasa2 10 tahun dulu dah).. tp masih juga org dok suka minum coca-cola... ;)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™