Saturday, November 27, 2010

Ada Apa Kat kampung??

Biarlah gambar yg menceritakn segalanya....semuanya hasil 'airtangan' Apak yg amat rajen menanam pelbagai tanaman.semuanya 'menjadi'....trmasuk ternakan ayamnya(bila anak2 blk,ayam Apak mmg selalu jadi korban..hikhik).itulah APAK yg amat atie sayangi....semoga ALLAH panjangkan usia APAK & diberikan kesihatan yg baik ...AMIN.
Pokok Ciliapi yg banyak apak tanam....pedasss
Dulu kecik jer pokoknya...Apak tanam kt depan umah Arwah opah...
Buah Belimbing....sedap buat sambal/isi lam gulai ikan.Nie la pokok asam Gelugur...yg atas tue kecik lagi...nie pon Apak yg tanam gak....
Yg nie dah 'masak'..leh potong & jemur sampai kering...Apak byk jual asam keping nih!kdg2 org dtg umah...cari asam nih!Bunga kantan.....klu blk kg mmg selalu ambik...(byk pokok & bunganya lak tuh!)
Buah limau.....yg nie kt belakang umah..buahnya mmg lebat!
Pokok jambu depan umah..baru nk brbunga....
Nie pokok bunga apa erkh??x gheti namanya,Apak tanam sepjg jalan...
Nama bunga nie pon xgheti gak tapi bijinya warna hitam..dulu2 byk org tanam bunga nih!

8 comments:

lemongrass said...

Ooh, macam tu rupa asam gelugur ye? Selama ni tau guna yg dah kering aje tp tak pernah tau mcm mana rupa buahnya, hehehe.
Pokok limau tu mcm rupa pokok lemon kan!

Mas said...

tak sabar nak balik kampung.....menjadi betul buah2an tu yer kak......lebat....

ieda said...

waa kak banyak rupenya faktor yg membuatkan akak suke balik kg ..
kalau mcm nie memang setiap minggu leh balik kg kann :)

kak Erna said...

azatie..belimbing buluh tu..sedap buat sambal gesek.
daun tembaga suasa tu..kalau terseliuh ke apa..layurkan ke api..dan balutkan ketempat yang terseliuh tu..buat sampai ilang sakit..

NYKOLETT said...

Bunga yang biji hitam tu kak panggil bunga kembang petang..sebab bunga nye kembang mula jam 4 sampai subuh..Kol 7 pagi dia kuncup balik..

ekinashikin said...

best kan duk kg...teringat plak time zaman sekolah2 dulu..hihi..rmh kita jauh nk balik..g rumah kwn..blkg rumah dia ada pokok asam gelugor..men pnjat2 pokok..hehehe

anymz said...

dlm byk2 gambar tu yg paling tak tahan tgk pokok belimbing tuh...maun rasa nak terbang ke tempat atie..pi rembat buah belimbing ..dlm esbok ada telur itik.dapat buat gulai,perghhhh

Miza Yusof said...

dah lama tak makan buah belimbing buluh tu. sedap! tambah pulak kalau campur dalam masakan (tak ingat sama ada gulai ke masak lemak entah). memang pecah air liur rasa masam belimbing tu. hehe

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™