Tuesday, November 30, 2010

Sayur Buncis Bertempe.

Salam semua..selamat ptg!baru nak masukkan n3 masakan tghari tadi...hari2 tunjuk menu lauk jerkan?....arini tayang sayur lak,bkn apa,resepi sayur2 nie korang semua mmg pandai masakkan?...cuma yg nie versi atie...sepeselnya sbb isi tempe jer.klu xsuker mkn tempe...abaikn tempe tue lam resepi korang!psst**dulu2 masa bujang mmg atie xsuker mkn tempe nie,klu kakak atie msk sambal isi tempe mmg atie letak tepi tempenya...kutip ikan bilis jer.tiba2 tingat lak dok menyewa ngan kakak(kt KL)masa bujang...byk kenangan indah.umah yg disewa dulu pon masih ada lg!!(..la.dah kelain lak citer atie nie...dr sayur dh ke zaman bujang dia..hikhik).jom layan resepi..Daaaa

Bahan-Bahan:(versi atie)

* Sayur Buncis-potong serong
*3 Biji Bawang siam-hiris
*2 Ulas Bawang Putih-hiris
*3 Biji Ciliapi(xisi pon xpe)
*1 Biji Cili Merah
*2 Sdb sos Tiram
* Sedikit garam
* Sedikit Gula
*2 Biji Tempe-ikut suke potongnya
* Sedikit Udang Basah
* Minyak
* Sedikit Air

Cara-cara:

1.Setelah tempe siap dipotong,goreng hingga garing dan kemudian diangkat dan toskan.ketepikan dulu.
2.Dengan menggunakan kuali yg sama,keluarkan sedikit minyak & tumiskan bawang merah,bwg putih hingga naik bau.
3.Masukkan sos tiram...isikan udang basah,kacau sebentar dan masukkan pula kacang buncis,garam dan gula.isi sedikit air.
4.Biarkan sebentar,rasa ikut kesesuaian masing2 kemudian baru masukkan tempe,cilipadi yg telah dipotong & cili merah.
5.Kacau lagi dan boleh lah diangkat dan dihidangkan.


5 comments:

Lin Rosly said...

Salam....

Tempe Goreng Dg Boncis...Sedap Tu....

@e_da said...

kacang buncis my feberet

Siti said...

sedapnyaa ada tempe..tp buncis klu goreng letak kicap je pun dah sedap...nyum3

♥LOVE2COOK♥ said...

Suka sayur campur camni!!! :D

Miza Yusof said...

sayur kacang ni best bila letak daging. terliur ni kak atie.
nak kena beli kacang la masak macam ni :)

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™