Sunday, November 28, 2010

Kek Kukus Lapis Coklat.

Salam & selamat mlm semua..ngah dok bersantai depan tv yer?atie pon dok umah jer mlm nih,sambil bc suratkabar(jgn xcaya..br nk bc suratkabar arini..hihi).lg n3 trtunggak...pertama kali atie buat kek lapis coklat(trgoda negok kt umah kemgkwn yg dh buat..).mmg sedap..lembut..gebu!.atie buat masa siAbang brcuti aritu...dia sorang jer habih 1/2 loyang!..jadinya atie buat lg 1 adunan(Alhamdllh,anak2 suker kek kukus ni..).masa raya aritu pon atie ada buat tuk dibwk ketika blk kg & kasi MIL sekali...sapa2 nk cuba buat blh la tgk resepi kt bwh tue yer...


Bahan-Bahan:(sumber:Yatie-johor)

5 biji telor gred A (yang sejuk dari fridge)
1 1/2 cwn gula halus
2 cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovallette
150 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
100 gm minyak jagung/masak
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu kecil coklat emulco

Cara Membuat:-

1.Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
Pukul gula dan telur hingga kembang.
2.Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu. Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
3.Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla.
4.Gaul sebati dan bahagikan pada 2 bahagian...satu warna asal dan satu lagi letak serbuk koko dan coklat emulco(gaul sebati..)
5.Loyang dialas kertas dan sapu sedikit mentega. Letak adunan coklat dulu, ratakan permukaannya dan kukus selama 15 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
6.Buat pula lapisan putih, dan kukus lagi 15 minit...dan seterusnya lapis sehingga habis.
7.Untuk lapisan yang akhir (lapisan putih) kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
8.Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.


*Penutup kukus hendaklah di bungkus dngn kain supaya air tak menitik diatas permukaan air.
* Kalau suka boleh juga tabur coklat chips di atas setiap lapisan coklat.

7 comments:

ekinashikin said...

kena try ni..hihi..
kita pon suka sgt kek kukus banding kek yg dibakar...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

hmm...nampak menarik , esok bole cuba

MOH KEMBARA said...

Salam Aza, sodap tu! Rajin ke buat kek ni? Isy makan selalu mau naik kilo!

Yatie said...

Salam Atie,
Cantiknya kek lapis kukus ni...thanks sudi cuba resepi ni...mmng moist...alamak kecur pulaklah tngk Atie punya...ada lagi tak....

ima said...

salam atie...wahhh dah mula melapis yer...nampak sedap dan cantik jer...teringin lak kak ima nak rasa ada lagi tak kek tu...

aidah said...

Salam Atie,
kena cuba jugak ni. Memang nampak gebu je

CatlinaFly said...

kak atie...keknye menggoda..cantik & mesti sedap neh!

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™