Saturday, November 26, 2011

Sambal Tumis Ikan Bilis & Terung Pipit.

Salam & slmt bercuti semua...arini masak simple jer sbb nak g umah org kenduri.Disbbkn Adik xmo ikut kenalah msk utknya kat umah.Biasa la,anak2 atie ni bila dah bsr...suka dok umah jer.takmo dah ikot klu g kenduri kendara nih.antaranya ialah sambal ikan bilis campur terung pipit/terung pokak(kata org jawa)..beli kat pasar semlm....ayam goreng & sup sayur jer.Alhamdllh,rezeki kami hari ini.Insallh,esok pon ada jemputan kenduri kawen gak,tp esok kena g awal sbb jiran MIL yg kenduri.Jom layan resepi sambal nie..simple jer

SAMBAL TUMIS BILIS TERUNG PIPIT(sumber:shahrose76)

Bahan-bahan

~ terung pipit dalam dua genggam - pecah-pecahkan sikit dengan lesung batu
~ ikan bilis segenggam
~ 2 biji bawang besar - blend
~ 1 bawang besar - di hiris
~ 5 Ulas bawang putih - blend
~ halia dalam sebesar ibu jari - blend
~ Ikan Bilis-ikut suka nk byk mana
~ sedikit air asam jawa
~ sesenduk cili kering - rebus dulu baru blend
~ garam gula

Cara memasaknya...

1. Panaskan kuali, masukkan minyak...goreng bawang merah yg dah dihiris tadi...jangan lama
sekejap saja..kemudian angkat, kemudian goreng ikan bilis ...pun sekajap jugak...
kemudian ketepikan...
2. Dengan minyak yang sama tumis dulu bahan yg diblend...bawang putih, bawang merah dan halia...dah naik bau baru masukkan cili kering yg dah diblend tadi...kacau hingga pecahminyak...
3.Masukkan garam gula..kacau lagi ...masukkan air asam jawa, bawang merah hiris danikan bilis yang dah di goreng sekejap bersama...
4.kemudian terung pipit, kacau kalau rasa keras terung pipit tu bolehla masukkan sedikit air...kacau sampai betul-betul masak angkat..

5 comments:

SoLy SoLicious said...

waahh..gune terung pipit ye..bse org buat nan petai kan...

Cendana Kasih said...

ermm...sedapnyer...lama dah tak masak, sebab jrang jumpa..selalu kat Giant ada jual, tp skang ni takde la plak..kalo kat kg dulu, saya buat peluru senapang kayu...hahaha....

Anna Qawina said...

aslmkm Kak Atie..saya kurang mkn terung pipit, tp suami suka..kiranya saya mkn bilis jela..hehee

Acik Erna said...

Assalam atie..terung ni masukkan dalam rendang daging pun sedap ni.

anitadiana said...

ita pun kurang terung ne..kalu lama masak rasa jadi lain...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™