Saturday, April 9, 2011

Kurma Ayam Daun Kunyit

Salam semua....selamat bercuti di hari sabtu nie!dek truja nk tau camna rasa gulai kurma dicampur ngan daun kunyit kat umah K.Nor(http://secubitgaramnor67.blogspot.com)...atie pon mencubanya arini.wah!semangat masuk dapo nk try resepi K.Nor...Alhamdllh,mmg sedap!!.terima kasih K.Nor atas resepinya.Kebetulan tghari tadi g umah MIL atie...atie bwk la 1 tapaware.MIL ckp pon sedap(pandai menantunya masak..hikhik)...pada yg lom cuba tue..blh la try resepi nie..Daaaaaaaaaaaaaaaa
KURMA AYAM DAUN KUNYIT
1/2 ekor ayam ~ dipotong
1 labu bawang besar ~ dihiris nipis
2 ulas bawang putih ~ diketuk dan dicincang
1/2 in halia ~ dihiris halus/pjg
1 paket rempah kurma Adabi ~ bancuh dgn sedikit air panas utk jdkan pes
4 cawan santan (sederhana pekat)
2 bj ubi kentang ~ dipotong
1 bj tomato ~ dipotong 8
1 helai daun kunyit ~ dihiris halus
1 bj cili merah ~ dibelah 2 tp tak putus
garam dan gula (jika suka)
minyak
Panaskan minyak dan masukkan bawang besar.
Goreng hingga bawang kekuningan dan masukkan bawang putih dan halia.
Goreng lg hingga wangi.
Masukkan pes rempah kurma, kacau2 dan biarkan hingga pecah minyak dan masukkan ayam.
Gaul ayam hingga mesra/sebati dgn rempah dan biarkan seketika (boleh dimasukkan sedikit air jika rempah terlalu pekat).
Bila ayam dah bertukar warna, masukkan santan dan ubi kentang (gunakan api sederhana jer)
Masak hingga mendidih dan jangan lupa utk mengacau supaya santan tak naik kepala.
Masukkan tomato, garam dan sedikit gula.
Bila ayam dan ubi kentang dah empuk, masukkan daun kunyit dan cili merah.
Kacau dan biarkan sekejap, boleh lah dipadamkan api.
Sedia utk dihidangkan.
*kalau kuah agak pekat, boleh lah dimasukkan sedikit air panas dan masak utk seketika lg.

5 comments:

lina_pg said...

salam kak atie,mesti harum jer bau kurma ayam ni kalau boh daun kunyit..ada rasa ala2 rendang tak?

Naz said...

Salam k atie..Mesti harum bau gulai tu.. Naz suka letak daun kunyit dlm masakan. Tp dlm gulai kurma lom prnh try lg..

Cendana Kasih said...

akak..kurma letak daun kunyit..mesti lagi wangi kan.. pergh..nampak menyelerakan sungguh :)

K.Nor said...

salam atie.. alhamdulillah... atie org ke2 try menu k.nor ni.. mekasih.. seronok dia ya MIL puji tu.. kembang ek.. hihihi... mekasih sekali lg :)

Sheila Shafeareen said...

Salam Atie hehe wah sehati sejiwa kita ye samu pulak tu manu. heheh sdp kan..bdk2 ni pun suka rasanya..cicah gan roti lagi....

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™