Monday, April 4, 2011

Masak Lemak CiliApi Pucuk Paku.

Salam semua...slmt ptg! dah lama x buat n3 masak2....kt umah msk gak dah tp nk snap gambar tue yg malassssssss sgt!...disbbkn tekak dah ok,kita layan masak lemak pucuk paku(poberet atie..xyah lauk lain pon xper).resepi mcm biasa jer....xde yg sepesel pon.jom layan...nk BW umah kwn2 jap....atie mai bukak pintu tau....hikhik.Daaaaaaaaaaa
Bahan-Bahan:(sumber:Chef Liza)

1 Ikat pucuk paku
1 Cawan santan cair
2 Cawan santan pekat
Sedikit ikan bilis atau udang kering
1/2 Keping asam keping-atie tambah(jgn byk sgt isi nanti masam sgt lak)

Bahan Mesin:
15 Biji cili api
2 Ulas bawang merah
1/2 Inci kunyit hidup
Garam

Cara-cara:

1. Asingkan pucuk paku dari tangkainya dan bersihkan. Toskan.
2. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dan masakkan sehingga mendideh.
3. Bila dah mendidih, masukkan santan pekat dan rasakan garam. Sentiasa kacau supaya kuah tidak naik minyak.
4. Bila dah nampak mendidih, tutup api dan hidangkan bersama nasi putih dan ikan goreng.

11 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Atie..sedapnya masak lemak ni...kalo mkn ngan ikan goreng garing2 n sambal belacan kena lagi nasi panasssssss...sedappppnyaaaaaaa

nur easy said...

betul tu..makan panas2..iskkk kecur

♥LOVE2COOK♥ said...

Uish uish sedapnyaaaa! Kalau gi gerai org Melayu mesti cari yang ni!!! :D

LyanaSyaZam said...

sedapnyer...mesti mkn nasi bertambah2 ni...

ziey said...

nk balik masak resepi ni,,kbtulan kat dapur ada lg pucuk paku..cnp resepi yer

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam ninie,easy ,Lyana..makasih singgah..mmg2 nambah2 k.atie makan..hikhik

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Hi LOVE..ooo LOVE pon suker sayur pucuk paku yer...

Kak Rosaliza said...

assalam atie sedapnya pucuk paku tu nmpk fresh je.

kalo akk pun mkn sayur gini n ikn goreng je pun boleh tmbh2 nasi ni, sukanya

ummiross said...

salam azatie

waa best2, umui suka pucuk paku ni, lama tak makan...

Sofya said...

ermm sedap tu.. nak pulak ada sambal bilis pun jadi la.. nak bertambah2 nasi tu..

Sofya said...

ermm sedap tu.. nak pulak ada sambal bilis pun jadi la.. nak bertambah2 nasi tu..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™